artikel

Vitaminen, energy en coffeïne zijn in

Horeca

Drankjes en producten met toegevoegde vitaminen, extra power of coffeïne, waren er volop op de Anuga, de grootste levensmiddelenbeurs ter wereld. Het is wachten op de eerste frikandel met vitamine A, C en E.

De bekende frisdrankconcerns zien steeds meer innovatieve spelers op de markt komen. Power-, sport en vitaminedrankjes werden volop aangeprezen op de Anuga. Ook de grote spelers hebben deze markt ontdekt. De Coca-Cola Company heeft bijvoorbeeld de sportdrank Powerade op de markt gebracht. www.powerade.com

Het Zweedse bedrijf Retail Trade International presenteerde de F1 Racing Energydrinks op de Anuga. Deze powerdrinks zijn minder zoet dan de bekendere drinks van bijvoorbeeld Red Bull. De dranken zijn gericht op het circus rondom de Formule 1. Er zijn drie smaken: Original, Lemon en Cranberry. In verschillende Europese landen zijn deze drinks op de markt gebracht. ‘We hopen ook in Nederland een afzetmarkt te kunnen vinden’, meldde een woordvoerder van F1 Racing Energydrinks tijdens de beurs. www.f1energy.com

KHR Food-Import uit het Duitse Brüggen had op de Anuga een stand met terras ingericht rondom Mr. Brown Eiskaffee van Sunny Maid Corp. Deze ready-to-go ijskoffie in blik is er in diverse smaken zoals cappuccino, met melk en suiker, toffee, vanille en Café Noir. Uiteraard is er ook een ‘gezonde’ uitvoering van Mr. Brown zonder suiker. Het artikel wordt volgens KHR Food-Import al jaren met succes verkocht in Duitsland en andere Europese landen. In Nederland is het ook verkrijgbaar. www.sunnymaid.com
<>

Om in de coffeïne-sfeer te blijven. Op de Anuga presenteerde zich ook het Duitse Grondwana Trade met het product Water Joe. Petflessen met mineraal water (zonder bubbels) en toegevoegde coffeïne. Deze ‘functional drink’ wordt vooral verkocht in landen Duitsland, Zwitserland, Spanje en Scandinavië. Water Joe zal in de toekomst ook in meer landen te koop zijn. ‘We mikken op mensen die letten op hun gezondheid, maar wel de kick van een kop koffie willen hebben’, meldt bedrijfsleider Stephan Reeckmann. ‘Je kunt tevens denken aan sporters of mensen die wat langer door willen werken. Een keten computerzaken heeft het ook in haar assortiment opgenomen. In het uitgaansleven loopt Water Joe ook goed en wordt het vaak tegen een zelfde prijs Red Bull verkocht.’ www.waterjoe.de

Het Duitse Rudolf Wild GmbH speelt ook handig in op de gezondheidstrend in food. Het concern met vestigingen in Europa en Amerika presenteerde een assortiment aan sport/energydrinks, sapjes, ontbijtdrankjes en melk met vitaminen. Opvallend zijn ook de ‘Near water drinks’. Stil water met vruchtensmaakjes en natuurlijk vitaminen en mineralen. www.wildflavors.com of www.wild-group.de.

In de gezondheidstrend passen eveneens de chocoladeproducten Caotonic van het Griekse bedrijf Jotis. Ook zij voegen vitaminen toe in diverse producten zoals deze chocoladesnacks, die allen zeven toegevoegde vitamines bevatten. www.jotis.gr