artikel

Vooroplopen en innoveren

Horeca

De tekenen dat de economie langzaam uit het dal klimt, nemen toe. Sinds afgelopen zomer krabbelt de AEX omhoog. Hoopgevend is dat het aantal uitzendkrachten weer toeneemt. Iets dichterbij de horecasector staat het bericht dat dit jaar het aantal buitenlandse bezoekers in Nederland groeit. Met een stevige 7 procent zelfs. Vooral gunstig voor hotels en restaurants in de hoofdstad.

Vooroplopen en innoveren

Het is de hotelsector die het stevigst groeit. Over het derde kwartaal met maar liefst 4,5 procent. Daar blijven de cafés met een groeipercentage van 2 procent enigszins op achter, en de restaurants zitten volgens het CBS nog in de krimpfase met een negatief percentage van -3,8 procent.

Ik ben ervan overtuigd dat dit soort cijfers uiteindelijk vooral tussen de oren zitten. Echte horecaondernemers baseren zich niet op de algemene percentages en gemiddeldes, maar op de overtuiging dat zij het beter doen dan datzelfde gemiddelde. Ondernemers die creatief zijn, vooroplopen en innoveren.

Een goed voorbeeld is La Place. Niet toevallig is het onlangs overgenomen door een investeerder, die volop groeimogelijkheden ziet voor deze marktrestaurants. Van oorsprong het restaurant binnen de V&D’s, maar de afgelopen jaren flink gegroeid door slimme locatiekeuzes buiten de warenhuizen.

In dit nummer stellen we de jongste telg voor: La Place Maarsbergen. De ondernemende directeur Walter Seib vertelt over de gemaakte keuzes voor deze vestiging en over de zes typische La Place-kenmerken. Een ondernemer die tegen de trend in groeit én de komende jaren een groeiversnelling wil doorvoeren.

Een ander voorbeeld is Hessel. De ondernemende café-eigenaar van De Groene Weide op Terschelling werd verkozen tot nummer 1 in de Misset Horeca Café Top 100. Voor mij reden om afgelopen weekeinde op dit mooie eiland te vertoeven en zijn café nogmaals te bezoeken. Hessel vertelde me over de duurzaamheidinitiatieven die hij heeft genomen en de mogelijkheden die hij met een installatiebedrijf nog aan het onderzoeken is. Goed voor zijn imago en voor zijn portemonnee. Terwijl ik met deze ondernemer sprak, werden in 15 minuten alle tafels en stoelen verwijderd om van de locatie een dampend café te maken. En nog een kwartier later zong iedereen uit volle borst met hem mee.

Ondernemende collega’s die zelf zorgen voor groei, en nog harder gaan als de economie écht aantrekt.