artikel

Waarom Foursquare belangrijk is

Horeca

De locatie-gebaseerde-webapplicatie Foursquare is hot en van impact op de horeca. Maar wat is het en wat kan een horecagelegenheid met deze internethit?

Waarom Foursquare belangrijk is

Foursquare is een online tool en spel waarbij mensen aangeven waar ze zijn. Dit gebeurt door in te checken in zogeheten venues. Deze venues kunnen winkels, tankstations, sportverenigingen of horecabedrijven zijn.

De locatie-gebaseerde-applicatie is gekoppeld aan de mobiele telefoon waarbij de telefoon aangeeft waar iemand zich op dat moment bevindt en, nog belangrijker, welke venues er in de buurt zijn. Naast Foursquare werken Gowalla en het dit jaar gestarte Nederlandse feest.je op soortgelijke manier.

Een gebruiker van Foursquare kan bij het binnenstappen van een horecagelegenheid het bedrijf vinden op de Foursquare-applicatie op zijn mobiele telefoon. Inchecken op Foursquare is vervolgens een koud kunstje. Deze virtuele check in is zichtbaar voor zijn of haar vrienden op Foursquare en kan direct worden gedeeld in sociale netwerken zoals bijvoorbeeld Twitter. Via Twitter worden de volgers geattendeerd op het virtueel inchecken in het horecabedrijf. Op deze manier kunnen gebruikers locaties delen en tips geven.

Foursquare

Wie incheckt, krijgt punten. Door punten te verzamelen is het mogelijk om ‘mayor’ te worden van de bewuste locatie. Een burgemeester is zichtbaar in Foursquare bij nieuwe check ins. Is een andere gast actiever in dit bedrijf, dan neemt deze persoon de titel mayor over. Door het spelelement ontstaat er een funfactor. Ook is het mogelijk om tips en to-do’s over de locatie achter te laten. Bijvoorbeeld dat er een nieuwe speciaalbier is of een nieuwe snack.

Foursquare kan een buzz veroorzaken omdat de check ins en extra notities hierbij worden gedeeld via internet. Door de check ins wordt er gesproken over een specifieke locatie en vindt er ongevraagd mond-tot-mondreclame plaats. Checkt iemand in, bijvoorbeeld in een cafetaria of kroeg, dan kan dat ook zijn vrienden direct in beweging zetten om naar de locatie te komen. Leuk voor gasten om elkaar te ontmoeten en goed voor de omzet van de horecaondernemer. Ook is het mogelijk om direct te zien wie er op dat moment nog meer is. Handig bij bijvoorbeeld een groot feest.

Win-win-situatie

Voor horecaondernemers is het van belang te weten dat locatie gebaseerde applicaties zoals Foursquare bestaan en hoe ze werken. Om het gebruik van Foursquare onder gasten te stimuleren en zo meer bezoek naar café, hotelbar of cafetaria te trekken, kan het belonen van de mayor een optie zijn. Bijvoorbeeld door een kop koffie of een snack gratis aan te bieden. Zo kan er een competitie ontstaan om het burgemeesterschap van een horecabedrijf met een ideale win-win-situatie voor de horecaondernemer als gevolg.

Bekijk de video van Dennis Crowley, een van de oprichters van Foursquare