artikel

Wachten op de comeback van thee

Horeca

Ooit de onbetwiste nummer 1; nu staat hij op de derde plaats. Op de werkplek is thee na koffie en cappuccino de meest gedronken warme drank. Theeproducenten zetten de aanval in. Bijvoorbeeld door te benadrukken dat thee ‘o zo gezond’ is. Pickwick doet daar een schepje bovenop: hun nieuwe ijsthee is ook gezond, en bovendien ‘hot’.

Wachten op de comeback van thee

Het wordt bijkans van de daken geschreeuwd: thee is gezond! Onlangs nog werd een onderzoek van de Amerikaan Joseph Vita door diverse theeleveranciers wereldkundig gemaakt. Vita beweert dat je door dagelijks twee koppen thee te drinken de kans op hartklachten en een beroerte met dertig procent verkleint. Het beschermende effect van de thee treedt al op binnen enkele uren na het drinken, en kan, volgens Vita, nog een maand aanhouden.

Tanden en kiezen
Nog een recent (Amerikaans) onderzoek, ditmaal afkomstig van de universiteit van Illinois: het drinken van zwarte thee is goed voor tanden en kiezen. De wetenschappers stelden vast dat de thee schadelijke bacteriën in de mond (deels) neutraliseert. Daardoor kan schade aan het gebit of ontsteking van het tandvlees worden voorkomen. Het een en ander is wel afhankelijk van de mate waarin mensen hun gebit verzorgen.
Dergelijke berichten zijn koren op de molen van theeleveranciers. Want die zijn de laatste jaren helemaal op de gezondheidstoer. Marktleider Pickwick (lees: Douwe Egberts) heeft in april dit jaar een nieuwe serie kruidentheeën geïntroduceerd. Met echte stukjes fruit en pure kruiden. De basis van elke melange is het populaire rooibos. Een aromatisch kruid, afkomstig van de naalden van de Zuid-Afrikaanse rooibosstruik. ‘Het rijke karakter van rooibos combineert uitstekend met de frisse smaak van fruit. Daardoor is Pickwick Fruit & Kruid lekker mild en fruitig van smaak en bovendien van nature theïnevrij’, aldus een voorlichter van Pickwick.

Halvering
Toch wil het met de afzet van thee niet zo lukken. Voor de Tweede Wereldoorlog was het de populairste drank in Nederland. Per hoofd van de bevolking consumeerden we jaarlijks 1500 gram. Sinds die tijd is de consumptie afgenomen. Men is in plaats van thee meer koffie en andere dranken gaan gebruiken. De theeconsumptie per hoofd van de bevolking bedraagt momenteel gemiddeld 95 liter per jaar. Ofwel zo’n 761 gram. Bijna een halvering dus.Driekwart van deze 95 liter wordt thuis gedronken en een kwart buitenshuis (op het werk en in de horeca). Eén van de tien Nederlanders drinkt nooit thee. Van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder drinkt 67 procent dagelijks thee. Duur is theedrinken in ieder geval niet. Een goed kopje thee hoeft niet meer dan een dubbeltje te kosten!
Op het werk is 21 procent van alle vloeibare consumpties die worden genuttigd thee; in de horeca is dat 6 procent. In 1999 was het aandeel van thee in alle vloeibare consumpties 17 procent. Nog wat meer cijfers: de verhouding van losse thee ten opzichte van theezakjes is de laatste jaren gestabiliseerd; ongeveer 6 procent losse thee en ruim 94 procent theezakjes. Wel stijgt het aandeel van de éénkops-zakjes naar 20 procent.

Diverse melanges
De ontwikkeling op het gebied van thee is die van koffie voorafgegaan. Want al eerder waren er diverse theemelanges verkrijgbaar. Een beetje aanbieder van thee heeft tegenwoordig een assortiment van minimaal 200 soorten. En je hebt heel wat aanbieders van thee. Ook op internet, waar bijvoorbeeld thee-etc.nl meer dan 250 soorten in zijn webwinkel heeft opgenomen. Maar ook op thee.pagina.nl staan diverse aanbieders vermeld.
Dit uitgebreide aanbod van thee heeft echter niet op grote schaal geleid tot het creëren van bijvoorbeeld ‘kopmomenten’, zoals bij koffie. Je neemt even de tijd voor een goed kop koffie, en je kunt de dag weer aan. Genieten dus. Thee heeft niet zo’n emotionele lading.
Niet dat de theebranche niet heeft geprobeerd ‘kopmomenten’ te creëren. Neem de ‘high tea’. Enkele jaren geleden werd die ‘maaltijd’ met veel tamtam gepropageerd. Afgekeken van de Engelsen die ’s middags wel massaal theedrinken, compleet met sandwiches, thee en koekjes. Dit kopmoment lijkt in Nederland een stille dood gestorven, hoewel het houten kistje met de diverse theesoorten nog wel in menig bedrijf voorhanden is. Een erfenis van de hoogtijdagen van de high tea.

Theeloze thee
Redelijk nieuw in het assortiment van menig theeleverancier is de ijsthee. Met name de variatie daarin. Dit drankje blijkt iedere zomer weer populairder. Volgens het koffie- en thee-informatiebureau is de afzet in vijf jaar tijd verviervoudigd. En ook de ijsthee is ‘gezond, want gemaakt op basis van kruiden’.
Het theemerk Evernat kwam vorige maand met een nieuwe melange. Het is een ijsthee met citroen op basis van groene thee. Pickwick heeft afgelopen april ook een nieuwe ijsthee op de markt gezet. Ook op basis van kruiden. De Rooibos-IJsthee is een koele, niet-koolzuurhoudende theedrank met een frisse, lichtzoete smaak. Een thee die volgens Pickwick momenteel uitermate ‘hot’ is. Maar vooral: gezond! Als we tenminste de reclame mogen geloven.
Ongezond is het natuurlijk allemaal niet, aangezien het een kruidenthee is. Hoewel thee? Eigenlijk is die naam misleidend. Want er zit helemaal geen theïne in, de cafeïne van de thee. Het is eigenlijk een soort theeloze thee. Maar zie dat maar eens te verkopen.