artikel

We zitten lekker in ons velletje

Horeca

John Vincke en Robert Kranenborg weten met Vossius alle ogen op zich gericht. Geruchten dat het restaurant naast het Vondelpark al bijna op de fles zou zijn, worden door gastheer Vincke (48) naar het rijk der fabelen verwezen.

We zitten lekker in ons velletje

‘We hebben het eerste jaar positief afgesloten. Wel met een klein nippertje. We zijn later opengegaan dan gepland. Dat was ons grote probleem, nee uitdaging, om dáár tegen te vechten. En je weet het, hoge bomen vangen veel wind. Waar die praatjes over een faillissement vandaan komen weet ik niet. Het zou kinnesinne kunnen zijn.

Na de geruchten over surseance van betaling hebben veel mensen gebeld, hebben we ze verteld dat het allemaal onzin was. Een aantal leveranciers maakte zich ook al zorgen. We hebben ze allemaal duidelijk gemaakt dat we onze afspraken nakomen. We doen alle betalingen. We zitten lekker in ons velletje.

Het is ook gewoon druk bij ons. ’s Avonds zit het altijd vol. Dat betekent zo’n 50 couverts. ’s Middags doen we bij de lunch zo’n vijftien tot twintig couverts. En dan hebben we per dag nog eens tien personen voor de private dining. Wij hebben niks gemerkt van de economische teruggang. In principe is er voor gasten altijd kans om een tafel te boeken. Voor morgen, overmorgen tot maximaal een maand van tevoren. Dat is gunstig voor de internationale gasten. De verhouding nationaal en internationaal is ongeveer fifty fifty.

Maar ook collega’s komen ons bezoeken. Henk Savelberg, Jonnie Boer en Cees Helder zijn fan van ons. Ze zeggen ‘chapeau’ voor het lef dat we hebben getoond met het starten van zo’n toprestaurant.
We veranderen niets aan de hele zaak; het restaurant niet, de private dining niet en de lounge niet. Misschien is dat wel het beste bewijs dat het niet slecht gaat met ons. We hebben geen veranderingen nodig. Dus, alles was absoluut naar wens. Ondanks het geroddel.In 2003 willen we vijf procent méér draaien. Medio januari gaat onze winkel open. Verse producten van Robert en wijnadviezen van mij. Al is de winkel geen moneymaker, meer een service.

Misschien dat we binnen tien jaar drie sterren hebben. Dat is een droom. Met een tweede ster zouden we al supergelukkig zijn. Maar nog belangrijker dan de sterren is dat de zaak vol zit en dat wij het zelf naar onze zin hebben.’