artikel

Wie maakt ‘De lekkerste saus van Nederland’?

Horeca

Veel cafetariahouders hebben ‘m al: die eigen, zelfbedachte saus waar de hele regio graag een stukje voor omrijdt. Anderen hebben hem nog niet, maar lopen al jaren met het idee rond om er ooit een te creëren. Al die ondernemers daagt Snackkoerier uit om begin 2005 hun unieke sausrecept in te sturen.

Wie maakt ‘De lekkerste saus van Nederland’?

Een deskundige jury buigt zich over de recepten en nodigt de beste inzenders uit om hun saus in maart daadwerkelijk aan de jury te laten zien en proeven. Begin april zal dan bekendgemaakt worden wie ‘De lekkerste saus van Nederland’ maakt.

Wat valt er te winnen?
De winnaar krijgt, behalve een mooi geldbedrag, een hele bijzondere beloning. Sausfabrikant Remia zal de winnende saus in productie nemen, zodat heel Nederland er van kan gaan genieten. Uiteraard gaat van iedere verkochte emmer een deel van de opbrengst naar de winnende cafetariahouder.

Mochten er meerdere sauzen ingezonden worden die het in de ogen van de jury waard zijn om landelijk verkocht te worden, dan zal Remia ook deze sauzen, mits producttechnisch mogelijk, volgens de bovengenoemde voorwaarden in productie nemen. Overigens ligt er ook voor de nummers 2 en 3 sowieso een geldbedrag in het verschiet. De jury zal met name letten op smaak, originaliteit, toepassingsmogelijkheden en productiemogelijkheid. Een goede saus is niet alleen op frites, maar op diverse snacks en bij menu’s toepasbaar.

Waarom aandacht voor speciaalsauzen?
Product Group Manager Geor Schuurman van Remia legt uit waarom speciaalsauzen meer aandacht verdienen dan ze nu vaak krijgen: ‘De mogelijkheden van sauzen worden nogal eens onderschat. Terwijl rendementen in de cafetaria’s onder druk staan, maken slechts weinig ondernemers echt gebruik van sauzen als middel om de omzet te verhogen. Speciaalsauzen bieden meerwaarde aan een product, en door die sauzen actief te verkopen en te promoten, kan de ondernemer een hogere kassa-aanslag bewerkstelligen. Bovendien kun je voor een speciale saus meer vragen dan voor het traditionele standaardassortiment. De wedstrijd zal dan ook de ondernemers, of ze nu wel of niet meedoen, weer moeten focussen op de mogelijkheden die sauzen kunnen bieden.’