artikel

Wie presenteert zijn schepijs het meest verleidelijk?

Horeca

De vereniging van meesterijsbereiders, IJstop, komt deze zomer met een splinternieuwe wedstrijd voor ijssalons. Een wedstrijd waarin de presentatie van schepijs centraal staat. Want, zo constateerden de meesterijsbereiders, te vaak is het een rommeltje in de vitrines van de ijssalons. Te vaak zit het schepijs op plaatsen waar het niet hoort en is op plaatsen waar dat juist wel hoort te weinig of soms zelf geen ijs aanwezig.

Wie presenteert zijn schepijs het meest verleidelijk?

De verschillen in ijspresentaties zijn te groot, zo vinden de 12 bij IJstop aangesloten meesters. Daarom is het tijd voor een stimulans in de vorm van een wedstrijd. De bedoeling is dat ijssalons de komende maand, dat wil zeggen voor 1 september een digitale foto (in jpg) insturen. Uit deze inzendingen worden tien aansprekende ijsvitrines gekozen doorgaan naar de tweede ronde.

Vervolgens gaat een driekoppige vakjury met deze tien verder aan de slag. Ze worden bezocht, professioneel gefotografeerd en uiteindelijk tijdens de IJsvak in februari 2005, officieel aan het publiek voorgesteld.

De jury van de nieuwe ijspresentatiewedstirjd gaat niet over een nacht ijs: na de eerste schifting, worden zaken als kleurstelling, glans, impulsbevordering van buitenaf, hygiëne in het bedrijf maar ook eetbaarheid (met name bij het gebruik van garniture) onder de loep genomen. De smaak van het schepijs speelt een minder grote rol, maar uiteraard zorgt de jury er wel voor dat de winnaar ook geschikt over een bijzonder smakelijk assortiment schepijs.

Van augustus 2004 tot maart 2005

1 augustus t/m 1 september:
Inzending digitale foto’s naar frans.christiaans@home.nl

Begin september:
Vakjury selecteert de beste 10 uit de ingezonden foto’s.

September-februari:
Vakjury bezoekt de 10 genomineerde en beoordeelt ze op diverse criteria.

1 februari 2005:
Tijdens IJsvak in Vianen worden de 10 finalisten officieel geprsenteerd en worden uit deze 10 de drie finalisten gekozen.

Maart 2005:
Tijdens een speciale gelegenheid, die nog nader moet worden bepaald, wordt de winnaar bekend gemaakt. Die krijgt meteen zijn Hiber shockfreezer mee naar huis.