artikel

Wij zijn McDonald’s! Wij blijven marktleider

Horeca

Vorig jaar dook McDonald’s in de Verenigde Staten fors in de rode cijfers. ‘Hopeloos achterhaald’, schreven de deskundigen over het fastfoodconcept van McDonald’s. Volgens Richard Oomens, directeur marketing van McDonald’s Nederland, is dat de grootst mogelijke onzin. Nederland is volgens Oomens een ‘absolute groeimarkt’.

Wij zijn McDonald’s! Wij blijven marktleider

Als heuse aasgieren stortten de marktanalisten, trendwatchers en voedingsexperts zich de afgelopen maanden op McDonald’s, de aangeslagen reus van de fastfoodbusiness. Voor het eerst sinds de beursgang in 1965 dook McDonald’s in het vierde kwartaal van 2002 in de rode cijfers, en fors ook. Het verlies bedroeg 343,8 miljoen dollar.

In dezelfde periode het jaar ervoor boekte het bedrijf nog een winst van 272 miljoen dollar. Munitie dus voor de analisten, die voldoende reden zagen om het boegbeeld van de fastfood op sterven na dood te verklaren.

‘Hopeloos achterhaald’, schreven sommige deskundigen over het fastfoodconcept van de hamburgergigant. Consumenten zouden schoon genoeg hebben van de hamburger met frites en grote beker fris in een omgeving van plastic en schreeuwende kleuren. Een concept dat inderdaad al een halve eeuw oud is.

De marktleider zou de trend van verantwoord en gevarieerd eten weliswaar zien – McDonald’s introduceerde de McJuice en de McSalad Shaker (waarvoor het een prijs voor goede voeding kreeg) en zal de komende tijd met meer ‘gezonde’ happen komen – maar de reactie is volgens de critici te mager en te laat. McDonald’s topman Richard Oomens reageert nuchter.

Het gaat beroerd met McDonald’s?
‘Over de Verenigde Staten kan ik niets zeggen, maar in Nederland zijn we een absoluut groeibedrijf. In 2002 steeg de omzet met 11 miljoen euro tot 424 miljoen. We hebben negen nieuwe vestigingen geopend en we trokken 5 miljoen bezoekers meer dan in 2001. Dit jaar openen we zeven nieuwe restaurants en drie McCafés. We verwachten een omzetgroei van 10 procent.’

Marktanalisten vinden dat u belabberd inspeelt op de trend van vers en gezond.
‘We houden ons meer dan ooit met de markt bezig. Vorig jaar hebben we de McSalad Shaker en de McJuice in ons assortiment opgenomen. In 2003 zal ons aanbod uitgebreid worden met yoghurt en een verse fruitmix.’

Mooi en aardig, maar uw belangrijkste product blijft de hamburger met frites en fris?
‘De hamburger is ons core-product. Dat zal altijd zo blijven en daar zijn we trots op.’

We zijn met z’n allen veel te dik. Mede door uw hamburgers.
‘Overgewicht is een maatschappelijk probleem. Iedereen heeft daarbij zijn eigen verantwoordelijkheid. Als mijn kinderen van zes en acht een hele middag achter de computer hebben gezeten, stuur ik ze weg om te gaan sporten.’

En als u met ze in de auto zit en langs een McDonald’s komt, rijdt u door?
‘Dan stoppen we en halen een McSalad Shaker, haha. Nee, je moet niet vergeten dat een maand 90 eetmomenten heeft en dat er daarvan gemiddeld maar twee bij McDonald’s zijn. De invloed daarvan op het overgewicht is verwaarloosbaar. Bovendien: een volwassen mens verbruikt per dag zo’n 2500 kilocalorieën. Met een salade, hamburger en water zit je pas op 450 kilocalorieën.’

Deskundigen kraken de ‘plastic feel’ van McDonald’s.
‘Daar ben ik het totaal niet mee eens. We zijn ontzettend bezig met interieurs en design. Onze nieuwste restaurants in Bergen op Zoom en Eindhoven zijn geweldig moderne bedrijven met een warme, eigentijdse uitstraling. We reageren voortdurend op trends. Of het dan een allegaartje van trends wordt? Nee, natuurlijk niet. Er zijn richtlijnen. In elke zaak staat Ronald McDonald en achter in de zaak is altijd de counter.’

Wordt het niet tijd dat u die counter afschaft?
‘Wij zijn McDonald’s. We zijn marktleider in quick service en dat zullen we blijven. De counter is een belangrijk onderdeel van ons succes. Het blijft zoals het nu is. De persoonlijke service aan onze gasten vinden we heel belangrijk en daar schenken we veel aandacht aan.’