artikel

Winkelen in 2020

Horeca

Hoe ziet het winkelbestand in Nederland er over dertien jaar uit? Die vraag staat centraal in de recente toekomstvisie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

Winkelen in 2020

Het lijkt nog ver weg 2020, maar ‘ga maar eens na wat u dertien jaar geleden deed’, zei Geert Vermeer, de kersverse voorzitter van het HBD gisteren in Studio 22 van het Mediapark in Hilversum. ‘Toen was het 1994. Mobiele telefonie en internet stonden nog in de kinderschoenen. En hebben deze technieken de retail veranderd? Er zijn nu webshops, maar fysieke winkels bestaan er gelukkig nog steeds en zullen er altijd blijven. Als er behoefte aan intermenselijk contact is, is er behoefte aan retail.’
De brancheorganisatie vroeg tal van deskundigen en ondernemers naar hun verwachtingen van 2020. Het gaat daarbij om nieuwe kansen én bedreigingen.

Scenario 1: merken aan de macht
De overheid legt retailers veel beperkingen op. Openingstijden, de bescherming van consumenten, ruimtelijke ordening, alles is strak aan banden gelegd. Fabrikanten met sterke merken, zoals computerfabrikant Apple nu al doet, zien kansen en starten eigen winkels. Ze gebruiken daarnaast hun eigen webwinkels om direct met de consument in contact te treden. De traditionele retail komt in dit scenario enigszins buitenspel te staan.

Scenario 2: retail aan de macht
Retailers voegen in dit scenario echt waarde toe. Ze maken gebruik van moderne technologie. Kruidvat is nu al een goed voorbeeld van een keten die de backoffice zo efficiënt heeft ingericht, dat alle aandacht op de frontoffice, dus de winkelvloer, gericht kan worden. De overheid houdt de regels sterk in de gaten, maar de detailhandel blijft aan zet. Dit is tevens een goede basis voor zelfstandige winkeliers. De regie ligt bij de detailhandel en het toetreden van nieuwe spelers op de markt is beperkt.

Scenario 3: revolutie in de retail
Vooral sterke merken maken gebruik van de mogelijkheden en richten zich rechtstreeks tot de consument via eigen winkels en internet. De overheid is in deze toekomstvisie steeds liberaler. Winkelgebieden krijgen ook buiten de stads- en dorpscentra alle ruimte, zoals het nieuwe outletcenter Rosada bij Roosendaal nu al heeft. Is het Rosada-scenario in 2020 werkelijkheid?

Scenario 4: innovatief en klantgericht
Dit lijkt het mooiste scenario van alle vier voor zowel de winkelier als de klant. De retail innoveert en houdt zelf de regie in handen. De overheid doet niet moeilijk over het vestigingsbeleid. Winkeliers spelen optimaal in op de wensen en behoeften van de klant, die steeds veeleisender wordt. De detailhandel overschrijdt sector- en branchegrenzen en vindt zichzelf opnieuw uit. Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com, die meer verkoopt dan alleen boeken.

Conclusie
Innovatie is bittere noodzaak, blijkt uit deze vier toekomstvisies. Juist die innovatie biedt kansen voor alle partijen. Speciaalzaken die louter vanuit een branche-invalshoek blijven werken, krijgen het moeilijk. De veeleisende klant wil steeds meer advies, sfeer en beleving in winkelcentra. Hij kiest voor aanbieders die het best en snelst tegemoetkomen aan zijn hooggestelde verwachtingen. Om het vertrouwen van de consument te winnen moeten filiaalketens en franchisebedrijven zich als sterk merk neerzetten. De detailhandel kan niet uitsluitend in vastgeroeste winkelconcepten blijven denken. Internet en mobiele media als de telefoon hebben in 2020 een volwaardige plaats veroverd naast het aloude winkelkanaal.