artikel

Wist u dat… over Michelin

Horeca

Wist u dat er niet per se dure producten gebruikt moeten worden om één of meerdere sterren te krijgen ? Meer feitjes over Michelin op een rijtje in ons nieuwe Michelindossier

Wist u dat… over Michelin

Wist u dat maar 5 % van de selectie van de Michelingids bestaat uit sterren restaurants?

De overgrote meerderheid van de selectie bevat dus adressen die prestaties bieden tegen zeer aantrekkelijke prijzen.

Wist u dat “de sterren enkel en alleen op het bord liggen” ?

De sterren zijn een beoordeling van de kwaliteit van de keuken. Bij de toekenning wordt rekening gehouden met 5 criteria : de kwaliteit van de producten, de beheersing van de kooktechnieken en de smaken, de persoonlijkheid van de chef, de prijs-kwaliteitverhouding, de constante kwaliteit: zowel van de gerechten als in de tijd. Deze criteria zijn overigens sinds 2005 vermeld in de inleiding van de gids. De decoratie, het tafellinnen, het aantal personeelsleden en de kwaliteit van de uitrusting tellen absoluut niet mee bij de toekenning van de sterren, maar bepalen hoeveel couverts een adres krijgt.

Wist u dat er niet per se dure producten gebruikt moeten worden om één of meerdere sterren te krijgen ?

De sterren worden toegekend op basis van 5 criteria waaronder de kwaliteit van de producten. Maar kwaliteit is niet noodzakelijk luxe. Het maakt niet uit welk product er gebruikt wordt, als het maar kwaliteitsvol is. Een duur product betekent niet automatisch een ster. En een ster betekent niet automatisch dure producten.

Werknemers van Michelin die hun rekening betalen ?

Inderdaad, dankzij de anonieme bezoeken kan de inspecteur het werkelijke niveau van een adres evalueren zoals een gewone klant. De inspecteur is altijd een werknemer van Michelin die na de hotelschool 5 tot 10 jaar werkervaring heeft opgedaan in de horeca. De eerste 6 maanden bij Michelin krijgt de inspecteur een opleiding om alle evaluatiecriteria onder de knie te krijgen. Ondertussen loopt hij/zij mee met een ervaren inspecteur alvorens alleen te werken. De Michelin inspecteur betaalt altijd de volledige rekening, zowel in restaurants als in hotels. Hierdoor wordt de onafhankelijkheid gewaarborgd.

Wist u dat een inspecteur elk jaar zo’n 240 restaurants en 130 hotels anoniem bezoekt ?

Dat hij/zij 800 onaangekondigde bezoeken uitvoert, meer dan 1.000 rapporten invult en meer dan 30.000 kilometer aflegt in Europa ?

Wist u dat na de lancering van de Michelingids New York City in november 2005 en de eerste Michelingids San Francisco, Bay Area & Wine Country in 2006 Michelin de ontwikkeling van gidsen in Noord-Amerika de komende jaren voort zal zetten ?

Wist u dat de Michelingids New York City 2006 uitgeroepen werd tot “Beste Restaurantgids ter wereld” tijdens de Gourmand World Cookbook Awards in mei 2006 in Maleisië ?

Deze eerste Amerikaanse Michelingids kende een groot commercieel succes met een verkoop van 140.000 exemplaren binnen enkele maanden. Het formaat is anders dan dat van de Europese gidsen: twee etablissementen per pagina en meer gedetailleerde beschrijvingen (informatie over de keukenstijl, de sfeer of het decor). De sterrenrestaurants worden bovendien op een dubbele pagina voorgesteld met foto’s van het interieur en een recept van de chef. De meest kwaliteitsvolle hotels worden op één pagina voorgesteld met een gedetailleerde beschrijving en een foto van de receptie.

Wist u dat de Michelingidsen Parijs 2007 en Londen 2007 een nieuwe look krijgen ?

Ze worden op dezelfde leest geschoeid als de gidsen New York City en San Francisco, BayArea & Wine Country. De Michelingids Parijs zal een selectie van zo’n 350 restaurants 80 hotels bevatten. De Michelingids Londen heeft op zijn beurt een selectie van 420 restaurants en 50 hotels.

Wist u dat een opname in de selectie van de Michelingids automatisch betekent dat het om een kwaliteitsvol adres gaat in een bepaalde prijs- en kwaliteitscategorie?

Geselecteerd worden en eventueel een Bib Gourmand of een ster halen is voor de chefs en hun team een beloning voor hun werk. Altijd maar beter presteren is hun belangrijkste bron van motivatie en ook hun wens naar de klanten toe. Want laten we niet vergeten dat de chefs werken voor hun klanten. Het is voor hen dat ze steeds beter willen presteren, dat ze koken en dat ze nieuwe creaties maken… De chefs weten graag waar ze staan ten opzichte van hun collega’s. Dankzij de onafhankelijkheid van de selectie van de Michelingids en de anonieme bezoeken van de inspecteurs komen ze dit te weten.