artikel

Zes werelden vol nieuws, trends en exposanten

Horeca

Op de komende Horecava zijn maar liefst 6 themawerelden. HOTEL is er voor hoteliers van sterrenhotels tot bed & breakfasts, MARKT voor koks en restaurants, NACHTLEVEN voor het uitgaanscircuit en BUITEN voor iedereen met een terras. Nieuw dit jaar is FASTSERVICE voor de hele fastservicesector: van patatzaak tot eetcafé. INNOVEER! toont trends en innovaties die de horecasegmenten overstijgen. In alle werelden staat duurzaamheid bovenaan als thema.

Zes werelden vol nieuws, trends en exposanten

Bezoekers hebben aangegeven enorm veel waarde aan innovatie te hechten. Daarom besteden niet alleen de doelgroepwerelden meer aandacht aan innovatie, maar krijgt ook de wereld INNOVEER! haar tweede editie. Met iedere dag de INNOVEER!-Show, vol trends uit binnen- en buitenland en de meest bijzondere internationale horecaconcepten. Daarnaast zijn er iedere dag inspirerende sessies. De winnaars van de Hospitality & Style Awards staan in de schijnwerpers. Non-alcoholische cocktails zijn in opkomst, een workshop laat zien hoe ze te maken. De campagne Duurzame Vis op de Kaart wordt er gelanceerd en Eurotoques geeft een smaakles voor professionals met Pierre Wind. Op INNOVEER! staan ook alle nominaties voor de Horecava Innovation Award 2010 én de 7 nominaties voor de jubileumaward. Deze laatste award is bestemd voor die innovatie die in het 10-jarig bestaan van de prijs het meest relevant is geweest.

NACHTLEVEN met flair

Een enorme wand vol verlichte gekleurde flessen, een stijlvolle bar en een lounge vormen het centrale plein op NACHTLEVEN. Andere wanden laten de beste innovaties op NACHTLEVEN zien. Achter de bar geven de Showshakers drie maal per dag een cocktailshow in de sfeer van de jaren ‘70 en ‘80. Bovendien is de bar ook de balie waar bezoekers met al hun vragen terecht kunnen. NACHTLEVEN biedt ook het podium voor het NK Flairbartending.

Nieuwe wereld FASTSERVICE

De wereld FASTSERVICE beleeft de eerste editie. In twee hallen staan alle leveranciers voor de fastservice gegroepeerd. Nieuw is ook het Duurzaamheidsplein. Koninklijke Horeca Nederland, Depa Disposables, SVO Fastservice opleidingscentrum en Stichting Nederland Schoon informeren ondernemers over de stappen die zij in duurzaamheid kunnen zetten. In dat kader vindt ook de verkiezing van het Meest Duurzame Fastservicebedrijf plaats. Wie gaat het meest verantwoord om met personeel, verpakkingen, energie, frituren en assortiment en spant zich in om zwerfafval tot een minimum te beperken. De verkiezing is een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland, Stichting Nederland Schoon, Depa Disposables B.V. en het voorlichtingsbureau Margarine, vetten en oliën.

Van recessietips tot fair trade op HOTEL

Een opvallende loper naar een gigantische kroonluchter wijst hoteliers de weg naar HOTEL. Aan de hotelbalie kunnen bezoekers al hun vragen en ideeën kwijt. De HOTEL-receptionisten helpen de bezoeker op weg in het aanbod van de wereld. Alle innovaties van de HOTEL-deelnemers staan er tentoongesteld. De showshakers verrassen met jazzy cocktails. Op HOTEL zelf staan tientallen leveranciers van o.a. hotelinrichting, reserveringssystemen, bedden en bedlinnen, kameraankleding, guest supplies en interieurontwerp. Bij Bunzl zijn vijf innovatieve meeneemverpakkingen te zien in het kader van de wedstrijd Bunzl Food Packaging Award. Bijzonder op HOTEL is de nagebouwde Fair Trade Hotelkamer.

In de HOTEL-lounge vinden de HOTEL-sessies plaats. Nieuw is dat deze, van 16.00 tot 17.00 uur, toegankelijk zijn voor iedereen. In samenwerking met Misset Hotel, HotelloTOP, Mise en Place en Horecava komen de volgende onderwerpen aan bod:

Maandag 11 januari

De crisis voorbij – Best practices van kopstukken uit de hotellerie Deze dag is gericht op het ondernemerschap en de huidige markt. Kopstukken van grote hotelketens delen hun succesverhalen.

Dinsdag 12 januari

Fair Trade wordt Serious Business – met Fair Trade kun je geld verdienen. In de horeca komen steeds meer Fair Trade producten voor. Gasten zijn bereid om meer uit te geven voor Fair Trade. Ook de Fair Trade hotelkamer op HOTEL wordt toegelicht.

Woensdag 13 januari

vindt het Hotello TOP Year Event in het RAI Congrescentrum plaats.

Donderdag 14 januari

Mise en Place praat met jongeren over de uitdagingen van werken op Curacao of tijdens het WK Voetbal in Zuid-Afrika.

Duurzame viscampagne ook op MARKT

De bezoeker vindt op MARKT een kleurrijke verzameling bijzondere assortimenten, afkomstig van (kleinere) leveranciers uit binnen- en buitenland met veel aandacht voor duurzame producten. Op Horecava start de campagne voor Duurzame Vis op de Kaart en op MARKT is er iedere dag aandacht voor duurzame vis. Op dinsdag praten initiatiefnemers van de campagne met koks en leveranciers (waaronder Fred Dijsselbloem van Euro-Toques, Bart van Olphen van Fishes, Wim van As van Jan van As en chef-koks Albert Kooy en Bastiaan Doesburg) onder leiding van Misset Restaurant.

Op maandag is er van hetzelfde vakblad een debat over de aspecten van werken met leveranciers dicht bij huis, o.a. met Lasca ten Cate van de Week van de Smaak, Lars Charras van praktijkcentrum voor duurzaam voedsel Feeding Good en biologische boerin Anja Borst. Ook kookt chef-kok Eric van Veluwen bijna iedere dag op MARKT met biologische en regionale producten. De trend van bijzondere thee zet door. Theehandel De Eenhoorn laat met topchefs zien dat thee een culinaire aanpak verdient met bijzondere thee-spijscombinaties. Tot slot staan Ierse foodproducten in de schijnwerpers. MARKT wordt neergezet in samenwerking met levensmiddelengroothandel De Kweker.

» Meer informatie over MARKT

BUITEN met duurzame terrasverwarming

Onder een gigantische boom staan op de wereld BUITEN de innovaties voor het terras. Zo zijn er twee winnende ontwerpen van de VROM-prijsvraag duurzame terras-verwarming. Jorg Rijkschroeff en Ralf de Bruin, studenten van de HAN-opleiding Industrieel Product Ontwerpen, bedachten een stoel en een kussen die verwarmd worden als iemand erop gaat zitten. Bjorn Blokzijl van Saxion Hogelscholen gebruikt restwarmte van koelmachines, die via buizen naar de vloer van het terras loopt. Ook hier een terras om te netwerken en een balie waar bezoekers met al hun vragen terecht kunnen. Op BUITEN zet Unilever Food Solutions met de grootste stand van de beurs een strand en park neer. Ook te zien hier: de Grote Kleine Kinder Keuken: een nieuwe kinderformule ontwikkeld met Center Parcs en genomineerd voor de Horecava Innovation Award.