artikel

Zonnige Lunchhappen

Horeca

Don Quichot, Columbus Gonzales en Quernica. Drie niet-alledaagse namen voor lunchgerechten. Ze zijn te vinden op de kleine kaart van hotel-restaurantgrand-café Stravinsky uit Hengelo. De zomerzon en het Mediterraan gebied vormden de inspiratiebron voor drie zonnige schotels.

Zonnige Lunchhappen

Gezamenlijk bedrijf
In hartje Hengelo ligt hotel-restaurant en grand café Stravinsky. Het is gevestigd in een statig hoekpand met een groot terras. Eén van de eigenaren is Ab Guichelaar, geen onbekende in horecaland. In 1997 behaalde hij de titel ‘Café van het Jaar’ met De Appel in Hengelo. Daarvan was hij 19 jaar uitbater tot hij het in 1999 van de hand deed. Uit het Hengelose horecawereldje kenden Guichelaar en zijn vrouw Brigitte het echtpaar Henk en Edith Satink. Zij runden vierenhalf jaar lunchroom Café Crème. ‘Onder het genot van een biertje is het idee ontstaan voor een gezamenlijk bedrijf’, vertelt Guichelaar.

Gastvrijheid met een grote G’
De formule van Stravinsky omschrijft hij in één zin: ‘Gastvrijheid met een grote G.’ Het Hengelose bedrijf mikt op een brede doelgroep, met name op gasten boven de 25 jaar. ‘We willen graag de ‘huiskamer’ van Hengelo zijn waar mensen in een sfeervolle omgeving rustig kunnen zitten’, legt Guichelaar uit.

Eén geheel
Naast het grand café op de begane grond bestaat Stravinsky uit een hotel met 14 kamers en een restaurant. Deze bevinden zich op de eerste etage. ‘De drie horecabedrijven zijn bouwkundig van elkaar gescheiden maar vormen toch één geheel’, vertelt de oud-eigenaar van De Appel. Ondanks de bouwkundige scheiding is sprake van onderlinge kruisbestuiving. Hotelgasten kunnen in de bar van het grand café een drankje of hapje bestellen. Bezoekers die wat uitgebreider en formeler willen lunchen of dineren, maken gebruik van het restaurant. Na afloop kunnen ze voor een afzakkertje in het grand café terecht.

Eetcafé
Het restaurant en het grand café voeren tot vijf uur dezelfde lunchkaart. Na dat tijdstip gaat de kleine kaart van tafel in het eetgedeelte op de eerste verdieping. Het grand café vervult dan de functie van eetcafé. Het restaurant profileert zich als een wat formelere locatie voor diners.

Je moet de klant verassen
De kleine kaart van Stravinsky wordt elke zes weken aangepast. ‘Onze koks stellen de gerechten samen. Uitgangspunt is dat ze door iedereen in de keuken te maken moeten zijn.’Daarnaast werken ze bij het Hengelose bedrijf graag met landenthema’s. ‘Je moet je proberen te onderscheiden als grand café . Iedereen kookt al Hollands.’ De Mediterrane gerechten Don Quichot, Columbus Gonzales en Quernica die kok Moniqe ten Heggeler voor deze rubriek maakte, zijn een voorbeeld van de thematische aanpak. Compleet met rieten onderborden. Guichelaar: ‘Presentatie is belangrijk. Je moet de klant verrassen. Als een bord er mooi uitziet, heb je de klant al voor 60 procent gewonnen.’

‘Als een bord er mooi uitziet, heb je de klant al voor 60 procent gewonnen’

Hotel-restaurant en grand café StravinskyBurgemeester Jansenplein 207551 ED Hengelo (Ov.)(074) 29 10 265 www.stravinsky.nlelke dag geopend