artikel

‘Zwarte lijst artiesten eigenlijk niet nodig

Horeca

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) wil een zwarte lijst opstellen voor artiesten die hun afspraken niet nakomen en niet komen opdagen in de horecagelegenheid die hen heeft geboekt. Het voornemen kwam een paar weken geleden uitgebreid in de publiciteit. Maar of de lijst er écht komt, is de vraag. Niet alleen boekingsbureaus vinden het een onzinnig plan, ook grote discotheekhouders zien er het nut niet van in. Bovendien zijn er juridische haken en ogen aan zo’n lijst.

‘Zwarte lijst artiesten eigenlijk niet nodig

Aan Jan van der Pligt van uitgaanscentrum Alcazar in Puttershoek is de zwarte lijst in elk geval niet besteed. Volgens hem zijn er voldoende contractuele waarborgen die het probleem van ‘niet op komen dagen’ voorkomen, of die de zekerheid van een alternatief bieden. In contracten van boekingsbureaus is doorgaans de clausule opgenomen dat een artiest een optreden kan annuleren als hij andere verplichtingen heeft in de vorm van een televisieoptreden of promotiedoeleinden. Het bureau zorgt of wel voor vervanging of er wordt alvast een andere datum voor het optreden geprikt, mocht de artiest niet kunnen komen, vertelt Van der Pligt.

Verzekerd‘
Tegen het publiek zeg ik, als het optreden niet doorgaat: maak er een gezellige avond van, jullie kaartjes blijven gewoon geldig voor de volgende keer. Van de 100 bezoekers zijn er misschien twee die hun geld terug willen hebben. In feite heb ik bij een annulering van een artiest twee keer feest in de tent.’
Om toch te voorkomen dat hij onverhoopt financieel het schip in gaat, heeft Van der Pligt alle optredens bij de Vecta (de vereniging van organisatoren voor evenementen, concerten en theater-activiteiten) verzekerd. Voorwaarde om dat te kunnen doen is wel dat het bureau waar hij de artiest boekt aangesloten is bij deze organisatie. ‘Nou, als een artiest de naam heeft dat ie vaak niet op komt dagen, dan is hij niet meer te verzekeren. En staat hij dus vanzelf op een zwarte lijst.’

Malafide bureautjes
Volgens Van der Pligt is het risico aardig afgedekt als je met erkende boekingsbureaus en betrouwbare managers zaken doet. ‘Verder denk ik dat je als horecaondernemer geen zaken moet doen met malafide bureautjes.’
Horeca-muziekadviseur Jocko Rensen is ook niet gecharmeerd van een zwarte lijst voor artiesten en waarschuwt bij het opstellen van zo’n lijst zelfs voor juridische consequenties, omdat betrokkenen een vermelding op zo’n lijst als ‘pure laster’ kunnen beschouwen. ‘Om die reden denk ik ook dat niemand op dit moment een naam van zo’n artiest wil noemen.’
Werken met een goed boekingskantoor is ook het advies van Rensen, want dat zorgt ervoor ervoor dat wanneer een artiest niet kan optreden, hij of zij wordt vervangen door een andere. Afwezigheid in verband met promotie- en televisieopnamen vindt Rensen volstrekt legitiem als de horecaondernemer het contract met die clausule heeft getekend. Maar hij geeft toe dat er vervelende kanten aan een annulering (meestal op het laatste moment) zitten. De ondernemer heeft bijvoorbeeld het optreden aangekondigd met advertenties in dagbladen en dat geld is hij kwijt.

Gepasseerd station
Martijn Veen van Bob’s Party Palace in Uitgeest beschouwt het hele verhaal over een zwarte lijst als een gepasseerd station. ‘Een jaar of vijftien geleden kwamen afzeggingen veel meer voor dan nu. Een optreden begint wel eens wat later, maar afzeggingen maken we hier zelden mee.’Rensen zegt tot slot dat afzeggen van artiesten inherent is aan het vak. KHN zou vooral klachten hebben over jonge artiesten en dj’s. Mensen die vaak van de ene op de andere dag hun ster omhoog zien schieten, overal worden gevraagd en een overvol programma hebben. ‘Overbelasting en burn out zijn aan de orde van de dag in dit vak. Ik denk dat het goed is dat KHN de problematiek bespreekbaar maakt en overleg wil over de inhoud van contracten, maar een zwarte lijst gaan in mijn opinie te ver.’