artikel

Laat LinkedIn voor u werken

Horeca

Bij sociale media gaat het vaak over Facebook en Twitter. LinkedIn springt daarbij wat minder in het oog. Toch is dit het belangrijkste zakelijke online netwerk. Jeff Dadema van The Hospitality Company beschrijft hoe u LinkedIn voor u en uw bedrijf kunt laten werken. Acht concrete tips.

Laat LinkedIn voor u werken
Laat LinkedIn voor u werken

1 Compleet profiel

Maak eerst uw profiel aan of, wanneer u al een profiel heeft, maak dit profiel volledig. Uw profiel biedt al een aantal mogelijkheden om uzelf en uw bedrijf positief te etaleren.
Zorg voor een goede summary, een samenvatting van wie u bent en waar u met uw bedrijf voor staat. Beschrijf hier kort en bondig wat uw bedrijf uniek maakt en welke beleving uw gasten specifiek bij u kunnen verwachten. Interessant voor klanten, gasten, potentiële medewerkers en leveranciers. Vraag referenties aan de relaties die u goed kent en die u ook goed kennen. Wanneer u met uw bedrijf in de zakelijke markt opereert, vraagt u bijvoorbeeld uw vaste zakelijke contacten iets te schrijven over hun ervaring met uw bedrijf en/ of met u als ondernemer. Goede referenties geven potentiële nieuwe klanten vertrouwen.
Post regelmatig ‘updates’ waarmee u uw netwerk informeert. Gebruik in deze updates linkjes naar uw website of andere interessante informatiebronnen. Zo wordt u interessanter om te volgen. U kunt uw updates laten doorsturen naar uw Twitter-account.

2 Onderdeel van de strategie

Maak van LinkedIn een vast onderdeel van uw strategie en al uw werkzaamheden. Veel mensen hebben wel een profiel aangemaakt, maar leunen vervolgens achterover. In dat geval gaat LinkedIn  weinig opleveren. Resultaat vereist een actieve instelling.
Het is dan ook belangrijk met een doel te werken. Bijvoorbeeld uw bedrijf ‘top of mind’ maken onder de bedrijven in de regio, uzelf profileren als expert op een bepaald gebied, een samenwerkingsnetwerk bouwen et cetera. Wie wilt u bereiken en waarom? Bedenk ook wat u die mensen specifiek te bieden heeft.

3 Wie kan helpen?

Het gaat op LinkedIn niet om hoeveel contacten u heeft, maar om welke. Link dus alleen met voor u kwalitatieve contacten. Ga op LinkedIn op zoek naar de contactpersonen binnen de bedrijven die u in uw netwerk wilt opnemen. Dit kunt u heel gericht doen met de ‘Advanced’-optie die u rechtsboven in het LinkedIn-scherm vindt. U komt dan in een groot zoekscherm waar u heel gericht uw zoekopdracht kunt plaatsen. Zo vindt u eenvoudig de contacten die u kunnen helpen uw doelen te realiseren en waar u mee wilt linken. Heeft u de juiste persoon gevonden, dan ziet u eenvoudig welke van uw eigen contacten gelinkt zijn met deze specifieke persoon.

4 Benader potentiële klanten

U kunt vervolgens op verschillende manieren met interessante mensen in contact komen. Dat kunt u rechtstreeks doen, wanneer deze contactpersoon zich in uw ‘tweede lijn’ bevindt. Dat zijn personen met wie u iets gemeen heeft, een contactpersoon, school, werk of iets anders. Eenmaal toegevoegd aan uw netwerk, wordt deze persoon automatisch een eerstelijnscontact.

5 Magische Mail

Bij een contact in de ‘derde lijn’ – mensen die u niet kennen – laat u zich introduceren. Doe dat bij voorkeur niet met de ‘Get introduced’-optie van LinkedIn, maar via een normale e-mail. Bel eerst degene in uw netwerk die u goed kent en die een link heeft met de gewenste contactpersoon. Informeer hoe goed hij de contactpersoon kent. Is dit echt goed, vraag dan of hij u wil introduceren via een e-mail die zowel naar uw gewenste contactpersoon gaat als naar u. Zo bent u meteen met elkaar in contact en voorkomt u een snelle afwijzing. Dit wordt ook wel de Magische Mail genoemd.

6 Mailing naar relaties

LinkedIn biedt de mogelijkheid een bericht te sturen naar meerdere relaties tegelijkertijd. U kunt uw relaties zelfs indelen in verschillende groepen en hen dan groepsgericht een bericht sturen. Hoewel deze optie prima werkt, is de algemene opvatting dat een mailing via LinkedIn al snel als spam wordt ervaren met als gevolg dat contacten u kunnen ontkoppelen. Wanneer u een groepsbericht naar uw relaties stuurt, zorg er dan voor dat het echt nieuwswaarde heeft, zoals in een persbericht. En doe het slechts sporadisch, zodat mensen er geen spamgevoel bij krijgen, maar het leuk blijven vinden iets van u te vernemen.

7 Praat mee

Praat actief mee over de branche en wat u bezighoudt als ondernemer. Naast het leggen van contacten, is LinkedIn een interessante informatiebron en een manier om actief met branchegenoten te discussiëren over de actualiteiten en onderwerpen die spelen in de markt. Zo kunt u bijvoorbeeld lid worden van de Misset Horeca-groep waar veel interessante discussies worden gevoerd over de branche. Quotes uit deze discussies komt u ook regelmatig tegen in Misset Horeca-artikelen. Zo telt uw mening dus echt mee en kunt u bijdragen aan de verdere vooruitgang van de Nederlandse horeca en aan uw eigen bekendheid.

8 Medewerkers werven

U kunt eenvoudig vacatures posten op LinkedIn en uw relaties daarover informeren. Uw vacatures kunt u weer linken aan de groepen waarvan u lid bent en waar u denkt kandidaten te vinden. In de discussiegroepen kunt u uw promoties plaatsen. Deze worden overigens over het algemeen maar beperkt gelezen, dus verwacht daar niet te veel van.
Zorg er bij een promotie voor dat u deze specifiek richt op de leden van die specifieke groep. Zo vergroot u de kans op respons.