artikel

Ibrahim Ibrahim: gedreven strateeg en conceptbedenker

Horeca

Bedrijven moeten een intiemere relatie met gasten aangaan’, vindt Ibrahim Ibrahim. De conceptontwikkelaar heeft een heldere visie op de toekomst van marketing, die hij deelt tijdens de Foodservice Awards op 2 december.

Ibrahim Ibrahim: gedreven strateeg en conceptbedenker
Ibrahim Ibrahim: gedreven strateeg en conceptbedenker

De innovatiekracht van bedrijven en merken zit in het kunnen invoelen van de behoefte van hun klant, meent Ibrahim Ibrahim. ‘Bedrijven moeten meer naar hun klanten toe bewegen en samen het merk sterk maken in plaats van communiceren in eenrichtingsverkeer.’

Ibrahim is trendwatcher, conceptontwikkelaar en directeur van Portland Design, een internationaal bureau dat zich specialiseert in conceptontwikkeling en designstrategie voor retail en merken. Op 2 december is Ibrahim tevens keynote speaker op de uitreiking van de Foodservice Awards 
(zie kader).

In Nederland heeft zijn bureau sinds vorig jaar ook een kantoor, toch is Ibrahim in ons land nog niet zo bekend. Internationaal heeft hij de afgelopen 25 jaar echter naam gemaakt en geldt hij als een gerespecteerd conceptbedenker, innovator en gevierd spreker.
Ibrahim is van Cypriotische afkomst , studeerde aan de Royal College of Arts en doceert aan de Royal Society of Arts. Zijn van oorsprong Londense bureau Portland Design heeft intussen vestigingen in Dubai, Istanbul en Utrecht.
‘Ik voorzie een toekomst waarin merken meer eigendom worden van hun klanten. Ze gaan hun marketingbudgetten niet inzetten om advertenties of reclametijd te kopen, ze zoeken binnen hun netwerk van klanten naar ambassadeurs, naar influencers. Die geven ze hun producten in de hoop dat zij er enthousiast over gaan praten, posten en twitteren.’ Dat is volgens Ibrahim de marketing van de toekomst. ‘De mening van een influencer wordt door andere klanten vaak als waardevoller gezien dan een commerciële boodschap van dat merk.’

Nespresso

‘Neem een merk als Nespresso, dat heeft heel knap zijn verhaal opgebouwd. Intussen zijn klanten van Nespresso onderdeel van een community waar andere mensen ook bij willen horen. Dat gevoel maakt het merk.’

En precies dat is de toekomst van de relatie tussen merk en consument, meent hij. ‘Van een monoloog vanuit het merk moet het veel meer een dialoog met die klant worden. Er moet interactie zijn, een meer intieme relatie. Het moet gaan van marcomm – marketing-communicatie – naar marconn – marketing-connectie. Van branding naar bonding. Een bedrijf moet een eigen gemeenschap opbouwen en daarbinnen de dialoog aangaan. Besef dat je merk eigendom is van die gemeenschap. Het gaat er niet langer uitsluitend om goederen of diensten te verkopen, een merk moet een gevoel verkopen, een verhaal, een levenshouding misschien wel.’

Authenticiteit

Veel bedrijven verliezen geen klanten omdat ze het slecht doen, maar omdat ze blijven doen wat ooit goed was, is één van Ibrahims adagia. Er wordt volgens hem veel te weinig geïnnoveerd in hoe die klant 
het beste bereikt kan en wil worden.

‘Merken moeten zich realiseren dat de wereld om hen heen razendsnel verandert. Bedrijven die nu vol en uitsluitend op online inzetten, lopen alweer achter. De gast van nu is op zoek naar authenticiteit, iets wat lastig te bereiken is met massamedia als het internet. Wij zien juist dat onlinewinkels bijvoorbeeld offlinelocaties openen, omdat klanten behoefte hebben aan echt contact. Ik spreek ook niet meer over online of offline, het is voor een merk vooral belangrijk ‘inline’ te zijn: in lijn met de behoefte van je klant.’

Al deze principes gelden niet alleen voor merken in de klassieke betekenis. Een horecabedrijf is net zo goed een merk dat net zo goed gasten moet bereiken en aan zich moet binden. Hoe Ibrahim zijn merkstrategie en zijn visie op innovatiekracht vertaalt naar de horeca, zal blijken op 2 de-
cember, als hij keynote speaker is op de uitreiking van de Foodservice Awards.

Wat zijn de Foodservice Awards?

De Foodservice Awards zijn een nieuw initiatief van Misset Horeca in samenwerking met EFMI Business School en Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Deze partijen voeren onderzoek uit naar hoe horecaformules, groothandel en fabrikanten elkaar waarderen op samenwerking, kennis- en serviceniveau. Dit onderzoek wordt op 
2 december gepresenteerd tijdens een diner in Huis ter Duin in Noordwijk, waar ook negen awards zullen worden uitgereikt. Fabrikanten en leveranciers maken kans op zes awards: dranken alcoholisch, dranken non-alcoholisch, snacks & bites, houdbaar overig, vlees/vis en agf. Er is een overall award voor grossiers 
en drie awards voor horecabedrijven en -formules: catering algemeen, klassieke horeca en de best presterende convenienceformule.