artikel

Onderzoek moet relaties tussen horeca en handel verbeteren

Horeca

Misset Horeca start dit jaar een nieuw onderzoek naar de relaties tussen horecabedrijven, hun leveranciers en grossiers. De best scorende partijen krijgen een Foodservice Award. Niet alleen een leuke prijs. Met het eindrapport 
in de hand zien bedrijven hoe goed ze zaken doen en waar verbeteringen mogelijk zijn.

Onderzoek moet relaties tussen horeca en handel verbeteren
Foto Koos Groenewold

Het vakblad Foodmagazine – uit dezelfde stal als Misset Horeca – voert een dergelijk onderzoek naar relaties tussen fabrikanten en supermarkten al 25 jaar uit en koppelt daaraan awards voor zowel de supermarkten als de fabrikanten. ‘Het Industributie-rapport dat wij publiceren, is voor de supermarkten en de fabrikanten zo belangrijk geworden dat directies worden afgerekend op hun scores.’

Dit zegt Peter Garstenveld, hoofdredacteur van Foodmagazine. ‘Diverse directies – zowel van fabrikanten als van supermarkten – krijgen de doelstelling mee om hun score te verbeteren. En dat zie je een jaar later dan vaak weer terug in het rapport. Ze hebben dan bijvoorbeeld een slag gemaakt in logistiek, in automatisering of hebben goede resultaten geboekt in betrouwbaarheid of samenwerking.’

Beste in dranken

Coca-Cola won in januari 2013 de trofee in de categorie Dran-
ken, maar moest de overall-trofee voor beste A-merkfabrikant aan zich voorbij laten gaan. Concurrent PepsiCo won deze toen. Verkoopdirecteur retail van Coca-Cola, Jaap Wassink, over het onderzoek: ‘We gaan het hele rapport goed doorspitten om de antwoorden te vinden die we nodig hebben om volgend jaar de overall-trofee weer te heroveren. Die inzichten zullen we gebruiken als nieuwe drijver voor verdere groei.’
Volgens Garstenveld geeft dit de impact van het onderzoek goed aan. ‘Het is echt een uniek onderzoek. En dat zal het voor de horeca ook worden. In geen enkel ander Europees land wordt zoiets gedaan. Het heeft een duidelijke toegevoegde waarde. Je meet daadwerkelijk iets lastigs als ‘de relatie’. We maken het toch zo concreet en tastbaar dat de betrokken partijen er direct mee aan de slag kunnen. Het doel is natuurlijk de kwaliteit van de samenwerking te verhogen. Als je daarin slaagt, wordt de hele sector professioneler. De horeca is van oudsher sterk in het bieden van beleving aan de voorkant van het bedrijf, als je aan de achterkant verbeteringen weet door te voeren, profiteren zowel horecabedrijven als leveranciers hiervan.’

Diner

De uitreiking van de Industributie-trofeeën gaat gepaard met een luxe diner in Huis ter Duin in Noordwijk. Dit is ook de locatie voor de eerste editie van de Foodservice Awards op maandag 2 december. Garstenveld: ‘Bij ons diner is de hele branche aanwezig, op directieniveau! Handel én fabrikanten zitten gezamenlijk aan tafel. Ze delen kennis en discussiëren met elkaar over stellingen. Deals worden er aan tafel – denk ik – niet gesloten, maar iedereen weet hoe dat gaat; zakendoen gaat later een stuk gemakkelijker als je met elkaar aan tafel hebt gezeten.’

Welke awards kun je winnen?

De eerste Foodservice Awards van Misset Horeca worden op 
2 december 2013 bij Huis ter Duin in Noordwijk uitgereikt. Voor fabrikanten/leveranciers zijn er zes awards te winnen. Dit zijn: dranken (alcoholisch), dranken (non-alcoholisch), snacks en bites, houdbaar overig, vlees/vis en agf. Grossiers maken kans op de overall-award. Onder horecabedrijven en -formules worden drie awards vergeven: catering algemeen, klassieke horeca en er is een award voor de best presterende convenienceformule (fastservice). Het onderzoek komt tot stand in samenwerking met het Food Service Instituut Nederland (FSIN) van Jan Willem Grievink en de EFMI Business School van directeur Marcel van Aalst.