artikel

Horeca zoekt verrassende wijnen

Horeca

Het is inmiddels een vaste waarde naast de Horecava: de Wine Professional. De twaalfde editie van deze wijn-en gastronomiebeurs vindt plaats van 13 tot en met 15 januari 2014 in de Europafoyer. Verbreding van het aanbod is het uitgangspunt, vertelt-Jan-Sebastian van Lissum.

Horeca zoekt verrassende wijnen
Horeca zoekt verrassende wijnen


Jullie focussen op een brede doelgroep?


‘De wereld is aan veranderingen onderhevig en dat geldt ook voor de wereld van wijn en gastronomie. Door de economische omstandigheden doet iedereen een stapje terug om de zaak open te houden. Het verschil tussen het subtop- en middensegment is kleiner geworden. Dit komt ook doordat er stijgers zijn tussen het lagere- en middensegment. Betaalbaarheid en veelzijdigheid staan ook dit jaar centraal. Wie zijn of haar wijnkaart wil opwaarderen, gaat niet in de eerste plaats op zoek naar een dure prestigewijn om een paar restaurantgasten te imponeren. Liever kiest hij voor drie of vier verrassende vondsten waarmee hij een groter aantal gasten een plezier doet. Dat zijn wijnen die je niet overal tegenkomt, met een eigen gezicht én een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Wie is jullie bezoeker?
‘Net als bij vorige edities zijn dit ‘professionals & decision makers’ maar nu met nog meer nadruk op de brede middengroep. Dit omvat de serieuze ondernemers in de tussenlaag die omhoog zijn gekomen, de toppers die iets gedaald zijn of hun formule hebben aangepast. Naast restaurants en hotels is ook de wijnvakhandel uitgenodigd. Zij kunnen maandag 13 januari van 11 tot 12 exclusief een uurtje extra rondkijken.’

Vorig jaar legden jullie ook nadruk op betaalbare kwaliteitswijnen. Hoe is dat ontvangen?
‘Positief. Daarom doen we het dit jaar weer. Wij selecteren standhouders met passie en inhoudelijke kennis op hun vakgebied. Wine Professional wordt georganiseerd door de Wine and Food Association (WFA), wij hebben al 35 jaar expertise en contacten over de hele wereld. Zodoende weten we dat er behoefte is aan betaalbaarheid en wijnen met een goede prijs-kwaliteit. ‘

Hoe spelen jullie daar op in?
‘Door verschillende concepten op de beurs zoals mobiel proeven aan de stands. Daardoor zetten we verborgen parels in het zonnetje. Ook in het Importeur Wijntheater en het Vinodroom (presentatietafels met open proeverijen van betaalbare wijnen van €10 per fles, red) lopen vraag en aanbod in elkaar over.’

Signaleren jullie wijntrends?
‘Wij zien een opkomende trend in bio-wijnen en ‘vins naturel'; dit zijn authentieke druivensoorten die naar streek en druif smaken waar ze vandaan komen. Verder is er een kleinere focus op ‘global wines’.

Over het buitenland gesproken. Komen er buitenlandse chefs naar WineProfessional 2014?
‘Wij hebben juist nu gekozen om met Nederlandse chefs te werken. Wij promoten liever onze nationale restaurants en chefs dan die uit het buitenland. In totaal doen er 43 chefs mee. Er is een uitzondering: twee toppatissiers uit Duitsland komen. Verder is er weer de Grand Prix GaultMillau waarin de vijf beste jonge talenten van de ROC Sterklas strijden om de titel. Hiermee scouten wij nieuwe toppers in het kader van ‘wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’.

43 chefs en wagyu

Naast 100 exposanten op het gebied van wijn en foodproducten uit 40 landen, zijn er tal van masterclasses op WineProfessional 2014. Zo komen er onder meer zes Nijmeegse chefs, Richard van Oostenbrugge (GaultMillau Chef van het Jaar) en Joris Bijdendijk (GaultMillau belofte van het Jaar) een kookdemo geven. In totaal zijn er 43 gastchefs. Nice to Meat is aanwezig met speciaal Wagyu-vlees uit Japan. Meer over het programma en de toegang: wine-professional.nl