artikel

Tips tegen diefstal door personeel

Horeca

Het verlies op de bedrijfswinst als gevolg van interne criminaliteit is naar schatting zes procent. Natuurlijk valt een greep uit de kassa onder interne criminaliteit. Maar ook te veel drankjes weggeven, een fles sterke drank meenemen voor thuis of schoonmaakmiddel van het bedrijf thuis gebruiken gaan ten koste van de bedrijfswinst. Elf tips om diefstal van het personeel tegen te gaan.

Tips tegen diefstal door personeel

‘Interne diefstal is de meest onderschatte diefstal in de horeca. Je kunt het ontkennen, maar het gebeurt overal! Ook uit mijn magazijn wordt per jaar voor 700 tot 800 euro gestolen aan sterke drank en keukenspullen. Ik probeer het uit alle macht te beperken en loop toch tegen deze schade aan, zegt ondernemer Wim Blansjaar van The Old Pal uit Zoetermeer. Zijn personeel mag drankjes weggeven, maar met mate. ‘Ik heb het een tijdje helemaal verboden, maar kreeg toen mijn administratie niet kloppend. Medewerkers gaan het dan toch proberen en ik creëerde gelegenheidsdieven. De situatie zoals in Engeland, waar de barman zijn knip trekt als hij drankjes ‘weggeeft’ zullen we in Nederland niet krijgen. Daarvoor is het te veel gewoon geworden,’ besluit Blansjaar.

Misset Horeca verzamelde elf tips om diefstal – bewust of onbewust – van het eigen personeel tegen te gaan.

 

1 Praten

Maak het bespreekbaar. Het is een taboe-onderwerp, maar denken dat het in jou bedrijf niet gebeurt is erg naïef. Praat erover met het personeel. Maak ze bewust van het feit dat wanneer ze op één avond tien biertjes weggeven, dat echt ten koste gaat van de winst.

2 Normen

Stel normen op voor het weggeven van drankjes. Bijvoorbeeld een of twee per gewerkt uur. Helemaal voorkomen is vaak onmogelijk en het personeel aan te strenge banden leggen door het helemaal te verbieden werkt averechts. Maak ook afspraken hoeveel ze zelf mogen drinken en geef als ondernemer het goede voorbeeld. Stel eventueel huisregels op en een gedragscode en laat medewerkers die ondertekenen.

3 Controle

Laat medewerkers bijhouden wat ze op een avond weggeven. Maak bijvoorbeeld een turf-lijst. Loopt het de spuigaten uit of overschrijden ze de norm, spreek de medewerkers er dan op aan. ‘Zat er een leuk grietje aan de bar? Waren er veel leuke jongens?’ zegt Wim Blansjaar tegen zijn medewerkers als ze te veel weggeven.

4 Schenken

Zorg dat glazen niet te vol worden geschonken. Geen diefstal, maar het gaat ook ten koste van de bedrijfswinst. Werken met bedrukte glazen werkt hierbij; schenk tot het logo en verder niet. Ook tapsystemen voor frisdrank en wijn voorkomen te volle glazen.

5 Camera’s

Een camerasysteem voor de veiligheid? Een paar extra camera’s in het magazijn, bij de kluis en op kantoor voorkomen diefstal van het personeel. En als het dan toch gebeurt heb je de camerabeelden als bewijs.

6 Signalen

Wees alert op signalen. Een medewerker die altijd alleen wil afsluiten? Een medewerker die altijd een kastekort heeft? Een medewerker met opeens allemaal dure spullen? Het hoeft niet, maar het kan wijzen op interne diefstal. Spreek medewerkers hier – voorzichtig – op aan. Ga ook op je gevoel af. Soms voelt het gewoon niet goed en vaak is er dan iets aan de hand.

7 Gasten

Geen vorm van interne diefstal, maar wel van diefstal: personeel kan ook stelen door gasten meer te berekenen dan ze geconsumeerd hebben. Bargasten hebben bijvoorbeeld voor 18 euro opgedronken, maar de medewerker berekent ze 20 euro. Twee euro gaat in eigen zak. U wordt niet de dupe, maar de gast wel.

8 Gelegenheid

Creëer geen gelegenheid. Gebrek aan controle, belangstelling en gebrekkige administratie vergroten de kans op diefstal. Weet wat er onderling speelt, bespreek problemen en pak ze aan. Doe ook leuke dingen met het team. Werknemers die zich prettig voelen zijn loyaler.

9 Werkdruk

Een te hoge werkdruk en veel stress op het werk? Medewerkers voelen zich dan eerder gerechtvaardigd om te stelen. Voorkom dit door voldoende medewerkers op de vloer. In het verlengde hiervan: biedt marktcomforme arbeidsvoorwaarden Onderbetaling dan wel onbetaald overwerken biedt aanleiding tot/vergoelijking van diefstal onder het mom van ‘steel je van mij, steel ik van jou’.

10 Vertrouwen en controle

Medewerkers vertrouwen is goed, maar controle is daardoor niet overbodig. Medewerkers weten dat ze makkelijker misbruik van de situatie kunnen maken als er ‘alleen’ sprake is van vertrouwen en geen controle.

11 Scannen

Probeer nieuwe medewerkers te scannen: is er sprake van schulden, bijzondere familie omstandigheden, een (gok)verslaving? Deze factoren kunnen de kans op diefstal vergroten.

Toch betrapt?

Toch iemand betraft of zware verdenkingen? Verzamel zo veel mogelijk bewijs en getuigenverklaringen. Schakel eventueel een recherchebureau in. Doe aangifte bij de politie. Tijdrovend en vaak vervelend, maar anders kan de dader gewoon weer aan de slag bij een ander horecabedrijf. Blansjaar doet niet altijd aangifte. ‘Tijdrovend en het kost je alleen maar geld. Je moet maar afwachten of je gelijk krijgt van de rechter. Dit heeft me eens ruim dertigduizend gulden aan schadevergoeding gekost. Ik stel medewerkers nu voor de keus: of ik doe aangifte en ze krijgen een strafblad of ze nemen zelf ontslag en betalen de schade terug. Tot nu toe koos iedereen voor dat laatste.’

Advies van horeca-advocaat Raoul Meester:

Als u iemand ontslaat na aantoonbare diefstal zal dit ontslag in veel gevallen stand houden bij de rechter. Er zijn echter uitzonderingen en soortgelijke zaken leiden niet altijd tot dezelfde uitspraak. Rechters laten bijvoorbeeld meewegen hoe lang iemand al in dienst is. Daarnaast tellen de bedrijfscultuur, de ernst van de diefstal, de leeftijd van de verdachte en de gevolgen voor zijn of haar ontslag op staande voet mee.

 

Heeft u tips waar collega-ondernemers baat bij kunnen hebben? Mail ze naar ons, dan voegen we ze toe. Nathalie.Bluiminck@reedbusiness.nl.