artikel

Werelden en wedstrijden zijn kracht van Horecava

Horeca

In een tijd van hard buffelen om het bedrijf gezond te houden, is het belangrijk soms te ontspannen en collega’s te spreken. Dat is precies waar de Horecava dit jaar op inspringt met het thema ‘ontmoet je vakgenoten’. Ook voor kersvers beursmanager Luuk Scholte wordt het veel handen schudden en veel mensen leren kennen.

Werelden en wedstrijden zijn kracht van Horecava
Werelden en wedstrijden zijn kracht van Horecava

Als we hem spreken is hij pas zes weken aan de slag als beursmanager, en is het ook nog slechts zes weken te gaan tot de opening van de Horecava 2014 (van 13 tot en met 16 januari). Ook geïnterviewd worden is relatief nieuw voor hem, maar voor Misset Horeca is uiteraard tijd. Het gesprek vindt plaats in het beurskantoor van Amsterdam RAI, van waaruit alle beurzen en evenementen georganiseerd worden. Verder zijn het terrein en de hallen nog leeg, een vreemde gewaarwording voor wie de bruisende beursvloer in januari gewend is.

Hoe is het om zo kort voor de start te beginnen?
‘Ik ben pas half oktober begonnen, de hele beurs was al opgezet. Het voelt echt als een rijdende trein waar ik opgesprongen ben. De RAI is een fijne, innovatieve organisatie. Het feit dat de opzet van de beurs grotendeels al klaar was, heeft voor- en nadelen. Aan de ene kant kan ik in korte tijd heel veel leren, omdat alles nu al in gang gezet is. Aan de andere kant heb ik voor deze beurs niet de mogelijkheid over van alles goed na te denken en eventueel naar mijn hand te zetten.’

Hoe zou u de beurs naar uw hand willen zetten, wat zou u veranderen?
‘Ik heb wel ideeën, maar ik wil eerst de beurs meegemaakt hebben voor ik dat verder uitwerk en de ideeën deel.’

Wat is er in uw ogen juist wel heel goed aan de beurs?
‘De verdeling in werelden vind ik heel sterk. Op die manier komen de verschillende segmenten het best tot hun recht. Hiermee is de Horecava echt onderscheidend. En we zijn de grootste nationale vakbeurs van Nederland. Dat is ook iets om trots op te zijn. Ondernemers kijken er altijd naar uit. Niet voor niets is het thema dit jaar: ontmoet je vakgenoten.’

Wat wist u van horeca en de Horecava?
‘Eind jaren negentig werkte ik bij Bestfoods, Unilever als productmanager voor Knorr. Toen was ik binnen Unilever beursmanager Horecava, dus vanuit de exposantenkant kende ik Horecava al. Ook ben ik er geweest als bezoeker.’

Uw voorganger Joke van der Wijngaart was beursmanager van 2007 tot en met 2013, gaat u het net zo lang volhouden?
‘De ambitie is om een flink aantal beurzen te doen. Het kost een jaar, een paar jaar misschien om iedereen gesproken te hebben en de beurs volledig in de vingers te hebben. Dat is een proces van aanvoelen en leren. Het kost een paar beurzen om de opzet ervan bij te sturen.’

Er staat een nieuwe beurs op het programma, Ethnic Food Europe?
‘Dat is een internationale foodbeurs die we als aparte beurs aan Horecava hebben toegevoegd. Ik ben verantwoordelijk voor beiden. Ethnic Food Europe werd eerst door een andere partij georganiseerd, wij hebben hem naar de horecava gehaald omdat het echt iets toevoegt. Deze beurs is iets meer op retail gericht, maar vult de Horecava mooi aan. Ook is er een nieuw congres voor de facilitaire sector in het leven geroepen, op de dinsdag. Dat is ook een segment dat we nog meer willen bedienen.’

Zijn veel side events goed voor de beurs?
‘Ja, side events versterken de beurs enorm. Mensen hebben behoefte aan ontmoetingen, dus hoe meer mensen hiernaartoe komen hoe beter. Het is daarom juist fijn dat ook partners als FSIN en KHN hun evenementen koppelen aan de Horecava.’

Voor WineProfessional geldt een apart toegangsbeleid, Ethnic Food Europe is toegankelijk voor alle bezoekers?
‘Dit jaar nog wel ja. Maar het kan zomaar zijn dat het volgend jaar anders is. Ik zeg niet dat het gaat veranderen, maar we denken over alles na.’

Welke trends ziet de beursmanager, en hoe speelt de beurs om met trends in de markt?
‘We proberen zoveel mogelijk trends te signaleren en te tonen aan bezoekers. Daar is onder meer de wereld Innoveer voor, waar sprekers bijvoorbeeld ingaan op trends en ontwikkelingen in de markt zoals geheel nieuwe kooktechnieken als nanotechnologie. Verder komen generieke thema’s en trends als duurzaamheid op heel veel plekken op de beurs terug. Zelf zie ik dat in de klassieke horeca voorbeelden waarbij de drempels omlaag gaan en meer conceptmatig wordt gewerkt. Ook zie ik een toename van ketens, waarmee we de Angelsaksische markten gaan volgen.’

En actuele thema’s als de Amsterdamse hotelmarkt of het bierprijzendebat, is op de beurs plek voor deze thema’s?
‘We zijn een landelijke beurs, dus het mag niet alleen over de Amsterdamse hotelmarkt gaan. Ook zijn wij geen belangenorganisatie, en nemen dus geen stelling in bijvoorbeeld het bierprijzendebat. Wel kan het zo zijn dat partners als HotelloTop of KHN in hun eigen programma hier wel op ingaan, maar niet op onze voordracht. Uiteraard spreken we met alle parnters over hun invulling. Het gebeurt op onze beursvloer, dus moeten wij bewaken dat het wel relevant is voor onze bezoekers.’

De Horecava maakt  zich ook sterk voor innovaties?
‘Zeer zeker. We hebben natuurlijk de Innovation Awards, het eerder genoemde Innoveer en nieuw dit jaar is de noviteitenroute. Op de beursplattegronden worden innovatieve producten extra aangegeven en ook op de beursvloer zijn ze extra goed zichtbaar. Zo kunnen bezoekers sneller zien waar ze nieuwe vindingen kunnen ontdekken.’

Wat is er anders ten opzichte van vorig jaar?
‘We hebben de wereld Nachtleven wat meer bij de beurs getrokken, in hal 4/5, om een betere routing voor de bezoeker te creëren. En het Xpertplaza met alle wedstrijden zoals dat vorig jaar bestond, is vervangen. Enkele brancheverenigingen konden niet meer meedoen, dus moest een andere vorm worden bedacht. We hebben nu GildePlaza voor de kokswedstrijden en in de fastservicehal de Fastservice Arena, met de lekkerste wedstrijden en twee nieuwe wedstrijden: het NK Pannenkoeken bakken en de voorronde voor het WK pizzabakken.’

Wat wordt uw persoonlijk hoogtepunt, waar kijkt u naar uit?
‘Ik kijk vooral uit naar de programma’s op de werelden. Daarmee onderscheiden we ons echt van andere beurzen, met wedstrijden als het NK koks en Lekkerste wedstrijden.’

Wat is uw tip voor beursbezoekers, wat mogen ze niet missen?
‘De beste tip is: bereid je bezoek goed voor. Bekijk het programma en de lijst met exposanten en stel vooraf een programma samen: wat wil ik zien en wie wil ik ontmoeten. Dat kan bijvoorbeeld heel goed in de trein op weg naar Amsterdam, want we bieden wederom een combiticket met NS: voor €9 is er een dagretour vanuit heel Nederland. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg parkeerplekken.’

CV Luuk Scholte

Luuk Scholte (1970) studeerde marketing aan de Erasmus universiteit en digital marketing en e-commerce aan de Beeckestijn Business School. Hij werkte bij Unilever Bestfoods als productmanager Knorr en later als marketing manager bij SBS en bij Joop van den Ende/Stage Entertainment. Voor zijn komst naar Amsterdam Rai was hij commercieel directeur bij Studio Edward van Vliet, een Nederlandse designer die onder meer hospitality concepten ontwerpt voor de (inter)nationale hotelmarkt.