artikel

Hans Dashorst: ”Zorg voor oprechte gastvrijheid, een faire prijs en goede kwaliteit

Horeca

Uit het onlangs uitgevoerde onderzoek van de Horecava blijkt dat 94 procent van de consumenten prijsstelling belangrijk vindt. Hoe kun je als ondernemer hierop inspelen en toch zorgen dat je rendement op een aanvaardbaar peil blijft!?

Hans Dashorst: ”Zorg voor oprechte gastvrijheid, een faire prijs en goede kwaliteit
Hans Dashorst: ''Zorg voor oprechte gastvrijheid, een faire prijs en goede kwaliteit'

Dit kan onder meer door gebruik te maken van:

  • Het aanbieden van kortingsdeals in samenwerking met bedrijven als Nudeals, Groupon, Groupsdeals, etc.
  • Eigen kortingsacties gericht op meer binding met je vaste gasten.
  • Dynamische prijsstelling voor kamerprijzen en gerechten.

Veel restaurants en hotels gebruiken dealacties. Voordelen zijn onder andere groot bereik, lage prijsstelling, professionele uitstraling en veel bezoekers. Er zijn echter ook nadelen, zoals zeer lage bijdrage aan een gezonde brutowinst, eenmalige koopjesjager en dus geen terugkerende gasten, hoge loonkosten door drukte en door de drukte komen je vaste gasten soms in het gedrang.

Belangrijk bij deals is dat je je marges goed in de gaten houdt. Dealacties zijn alleen interessant als ondernemer en dealgever bereid zijn om elkaar te laten leven. In de praktijk betekent dit geen percentage, maar een vast bedrag per gast dat de ondernemer verschuldigd is aan de dealgever en dat alle verkochte coupons daadwerkelijk bij de ondernemer op de rekening worden bijschreven.

Er zijn vele aanbieders van deals op de markt en alleen door duidelijke afspraken te maken over wanneer, hoogte kortingspercentage/bedrag en de hoogte van de af te dragen commissie kunnen deals een instrument zijn om omzet te genereren en die bijdragen aan de winst. Belangrijk hierbij is dat je personeel de gasten ook echt als gasten behandeld en niet als ‘die van de deal’. Je krijgt maar één kans om indruk te maken op je gast. Dit geldt voor alle activiteiten!

Ondernemers kunnen ook meer doen om via vaste gasten nieuwe gasten te bereiken. Waarom geld uitgeven aan koopjesjagers die men vaak maar een maal ziet. Geef vaste gasten de gelegenheid om hun ambassadeurschap te tonen. Laat ze vrienden uitnodigen en geef 50 procent korting op een menu bestaande uit eigen specialiteiten. Maak het persoonlijk en je krijgt steeds meer oprechte ambassadeurs. Organiseer activiteiten waarbij de binding meer versterkt kan worden. Betrek ze bij het voorproeven van de menukaart of de wijnkaart of organiseer een beursavond waarbij de populariteit van de gerechten de hoogte van korting bepaalt. Zorg dat de gunfactor in jouw voordeel is.

Dynamische prijsstelling is voor velen al een bekend verhaal. Echter, bij restaurants wordt dit maar weinig toegepast. Is het concept moeilijk te verwerken in de operationele routing of maakt onbekend onbemind? Toch vreemd dat de consument het normaal vindt dat bij vliegtickets en hotelboekingen de hoogte van de prijzen worden bepaald door vraag en aanbod. Waarom kunnen we dit ook niet toepassen bij restaurants? De hoogte van de prijs zou je via de eigen app of via social media kunnen communiceren. Voordeel hiervan is dat je heel direct je omzet en daarmee je kostenstructuur positief kunt beïnvloeden. De hoogte van de korting kan worden vastgesteld aan de aan de hand van tijdstip, welke weekdag, activiteiten en aantal reserveringen. Beloon gasten als ze lang van tevoren reserveren door middel van een vroegboekkorting. Kortom, maak het uit eten gaan in je restaurant interessant.

Bedenk dat een lege stoel meestal meer kost dan een bezette stoel. De ondernemer die voor beleving zorgt, die oprechte gastvrijheid toont en die zorgt voor een faire prijs en goede kwaliteit blijft altijd aantrekkelijk voor gasten en behaalt een gezond rendement.

 

 

Wie is Hans Dashorst?

Hans Dashorst is voormalig restauranteigenaar en nu restaurantcoach. Daarbij adviseert en begeleuidt hij ondernemers in hun streven naar meer kwaliteit en rendement. Hij houdt ondernemers een spiegel voor en is een klankbord voor de entrepreneur.