artikel

Kim van Velzen: Geen verschil meer tussen horeca en retail

Horeca

Waren er vroeger echt aparte restaurants, cafés en winkels?’ Zomaar een vraag die je in 2030 van je (klein)kinderen kunt verwachten. Alles is nu ingedeeld in een sector met bijbehorende wet- en regelgeving en vergunning. Dat bestaat niet meer in de toekomst. Datgene wat nu als mix en match van horeca en retail wordt gezien, is in 2030 de normaalste zaak van de wereld.

Kim van Velzen: Geen verschil meer tussen horeca en retail
Kim van Velzen: Geen verschil meer tussen horeca en retail'

Wat, wanneer en waar krijgt een hele nieuwe context. Nu maak ik een afspraak bij de kapper, in een restaurant, wacht thuis op een bestelling van mijn koffie en ga daarna naar de supermarkt om mijn boodschappen te doen. Veel kan ik al online reserveren en bestellen, maar het is allemaal nog sterk aanbodgestuurd. De retail is in beweging naar vraaggestuurd. Boodschappen kan ik inmiddels online bestellen en op een distributiepunt ophalen. Op datzelfde punt haal ik ook gelijk mijn Bol.com-bestelling op. Daar komt straks een café bij waar ik koffie kan drinken, wachten tot de file voorbij is en mijn e-mail kan checken. Een kapper, kinderopvang en kledingzaak zouden daar ook prima bij passen. Natuurlijk heb ik alles online gereserveerd en besteld.

Dit soort ‘life distributiehubs’ zijn de toekomst, een definitieve samensmelting van retail en horeca. Zijn waar mensen zijn, is voor beide nu al een noodzakelijke factor en die wordt alleen nog maar belangrijker. Zowel fysiek als online zal aanwezigheid bij de klant/gast op het juiste moment en met het juiste aanbod de beslissende factor worden. Wil je als bestaand horeca- of retailbedrijf de winnaar zijn, dan geldt dus context en relevantie.

Elk retail- of horecabedrijf kan zo’n ‘life distributiehub’ zijn. Het start met de rol die het bedrijf nu speelt. Ben je een sociaal punt in het leven van mensen, denk dan richting de functionele kant; ‘waar kan ik het leven van mijn huidige klanten mee vergemakkelijken’. Andersom geldt dat ook; ‘hoe kan ik de functionele rol die ik speel gebruiken om mijn klant te verrijken met een beleving’. De mogelijkheden liggen er. Kijk eens naar de wereld als een kind; vergeet wat je hebt aangeleerd als volwassene en wees verrast om te zien wat er allemaal kan, mag en mogelijk is.

Ik kijk uit naar de toekomst. In een ‘supermarkt’ koffie drinken, met een fris kapsel en werkend aan een artikel over wat er in de ‘life wereld’ gebeurt. Ook haal ik mijn, bij Roast, online bestelde koffie op en tot slot stuur ik nog even een nieuwerwetse gepersonaliseerde kaart met Løve organic-thee aan een vriendin, via Theeduif. Daar dacht ik gelukkig nog op tijd aan, omdat ik koffie dronk.

 

Wie is Kim van Velzen?

Kim van Velzen is eigenaar van KIMspiration, een advies- en trendbureau voor social business strategieën. Van Velzen werkte voorheen als general manager bij het vergaderconcept Seats2meet.com en Snowworld in Landgraaf. Daarnaast was hij actief voor onder andere de Euromast in Rotterdam.