artikel

Maaike Nas: ‘Medewerker van 2030 nu al volop in ontwikkeling

Horeca

Met een glimlach worden we benaderd door Larissa. We zitten op een terras heerlijk met ons gezicht in de zon. Ondanks dat er weinig winkels in de omgeving zijn, is het café een ontmoetingsplaats.

Maaike Nas: ‘Medewerker van 2030 nu al volop in ontwikkeling
Maaike Nas: 'Medewerker van 2030 nu al volop in ontwikkeling'

Larissa herkent ons: ‘Leuk dat jullie er weer zijn. Wat kan ik voor jullie doen?’ Als ik aangeef dat wij een glas witte wijn willen drinken, vertelt Larissa dat ze een heerlijke Chablis uit het noordelijke gedeelte van India heeft. ‘De wijn is een paar jaar oud waardoor de weeïge geur plaats heeft gemaakt voor een bouquet van rijpe meloen en nootjes.’ Ik ben verkocht. Het glas wijn blijkt heerlijk te zijn en door deze uitleg waan ik mezelf bijna in India. Leuk detail is dat Larissa zich herinnert dat ik met een verbouwing bezig ben en vraagt hoe dit verloopt.

Waarom? De horeca wordt steeds belangrijker in Nederland. Niet alleen vanwege de bijdrage aan de economie en werkgelegenheid, maar vooral vanwege de sociale functie. De horeca is van invloed op de aantrekkelijkheid van steden en dorpen en is dé plek waar mensen elkaar ontmoeten. De medewerker vervult een steeds belangrijkere rol. Medewerkers zijn ‘brands’ voor het bedrijf en zijn ondernemend. Zij hebben contact met de gast, brengen het gevoel van gastvrijheid over en tonen dat zij vakbekwaam zijn (wat voor de omzet zorgt). De medewerkers zorgen ervoor dat de gast zich op en top gast kan voelen. De ondernemer koestert dat talent van zijn team en moet zelf soms een stapje terug doen om medewerkers hun ondernemerschap te laten tonen.

Vakbekwaamheid loont
Gasten zijn op zoek naar echte ontmoeting, omdat de wereld individualistischer en digitaler wordt. Een goede sfeer, service en kwaliteit zorgen ervoor dat gasten graag terugkomen. Vakmanschap is een onderscheidend vermogen in de horeca. Dat vraagt om juiste en gemotiveerde medewerkers. Zoals Larissa, die weet wie haar gasten zijn, luistert, aantoont kennis te hebben en haar gasten graag adviseert. Medewerkers vertegenwoordigen hun bedrijf naar de gasten toe, zijn zich bewust van hun rol en zetten zich gemotiveerd in. Medewerkers investeren zelf in hun ontwikkeling omdat zij trots zijn op hun vak. De toegevoegde waarde zorgt naast tevreden gasten ook voor een positieve werksfeer.

Carrière in de horeca
Bij de ontwikkeling van medewerkers spelen de ondernemers en opleiders een belangrijke rol. De ondernemer motiveert zijn medewerkers om zich te ontwikkelen en investeert in hen. De opleiders bieden op hun beurt de keuze uit diverse modules en vakken die aansluiten bij de wensen van de horecabranche. Door de komst van e-learning modules kunnen werknemers nu zelf bepalen waar en wanneer zij een opleiding volgen. Kennis is makkelijk en online beschikbaar. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat de medewerker trots is op zijn vak en doorgroeit binnen de horeca.

Gastvrijheid zit in je
De medewerker van de toekomst speelt moeiteloos in op verwachtingen, is gastvrij, vakbekwaam en creëert de juist sfeer. Daarom is het belangrijk om de juiste werknemers aan te trekken. Gasten willen goede producten, presentatie en service. Daarin betekent gastvrijheid luisteren naar wat de gast wil. Gastvrijheid is een persoonlijk ambacht en niet een standaard, homogene vaardigheid. Per situatie kan gastvrijheid verschillen. De medewerker weet zich goed, snel en vaardig aan te passen aan de diverse situaties. Gasten ontwikkelen zich ook. De 65-jarige van nu is niet dezelfde 65’er in 2030. Kortom: de medewerker in 2030 is nu al volop in ontwikkeling.

 

Wie is Maaike Nas?

Maaike Nas werkt bij SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca). SVH is het brancheinstituut dat zorgt voor voldoende en professioneel personeel. Wij verbeteren de professionaliteit en vakbekwaamheid en laten zien dat de horeca een aantrekkelijke sector is om in te werken. SVH ondersteunt de branche met kennis, voorlichting, campagnes en praktische hulpmiddelen.