artikel

Beter vindbaar op Google: ‘Gebruik Google Places

Horeca

90 Procent van de internetbezoekers zoekt via Google. De zoekmachine zelf komt met steeds meer tools om zoekgedrag te monitoren. Belangrijk daarom is het volgens zoekexpert Bart Ensink dat horecaondernemers hun bedrijf claimen in Google Places. Deze en nog veel meer praktisch toepasbare tips gaf Ensink op de Horecava.

Beter vindbaar op Google: ‘Gebruik Google Places
Beter vindbaar op Google: ‘Gebruik Google Places

‘Beter gevonden worden in Google’, luidde de presentatie van Ensink op de derde beursdag. Nu 94 procent van de consumenten toegang heeft tot internet en 90 procent daarvan bij het zoeken Google gebruikt, is het belang van goede zoekmachinemarketing van groot belang. Zeker voor individuele horecabedrijven liggen er lokaal kansen om te scoren met Google, stelt Ensink.

Denk als een zoeker
Google wordt menselijk waardoor keywords op je site tegenwoordig van minder belang zijn. Verder gaat het er niet om wat je als bedrijf te zeggen hebt, maar dat je antwoord geeft op de zoekvraag van Google-gebruiker. Dit betekent volgens Ensink dat je moet weten waar op gezocht wordt en op welke zoekwoorden jezelf gevonden wilt worden.

SEO
SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie waarbij drie elementen van essentieel belang zijn: populariteit (‘te beïnvloeden door linkbuilding’), techniek (‘zorg dat je site goed is ingericht’) en content (‘laat content aansluiten op waarop je gevonden wilt worden’). ‘De content van je website moet geschreven zijn voor bezoekers en niet meer voor zoekmachines. Google wordt menselijk en oneindig veel keywords in je site plakken, heeft geen zin meer’, aldus Ensink.

SEA
Met SEA wordt bedoeld het adverteren op zoekresultaten. Het gaat om de zogeheten gesponsorde resultaten. Belangrijk hierbij is om de juiste zoekwoorden te kiezen, de juiste advertentietekst op te stellen en om naar de jusite bestemmingspagina te verwijzen die aansluit op de zoekwoorden en –teksten. ‘Het zoekwoord “restaurant” haalt niet veel uit. Maar “tapas restaurant centrum Amsterdam” zorgt voor betere resultaten. En is nog goedkoper ook’, aldus Ensink.

Google Places
Google is meer dan een zoekmachine. Het geeft tools om zoekgedrage te monitoren en te anlayseren. Ensink: ‘Google knoopt alles aan elkaar en belangrijk daarbij is dat je jouw horecabedrijf claimt bij Google Places. Dat kan via http://www.google.com/business/placesforbusiness/. Vul de velden goed in en je krijgt post van Google met een code dat je bent geregistreerd. Het is de enige fysieke post die Google verstuurt’. Restaurants worden bijvoorbeeld na aanmelding bij Google Places vermeld op de eerste resultaatpagina van Google, inclusief plattegrond.

Beeld
Het goed inrichten en benoemen van afbeeldingen op de site, is belangrijk. Afbeeldingen van bijvoorbeeld gerechten of biermerken worden gepresenteerd in de zoekresultaten. Ensink: ‘Daarnaast neemt het belang van video toe. Google vindt video steeds belangrijker. Het loont dus om videocontent te plaatsen op je site’.

Extra pagina’s

Maak voor elk populair zoekwoord waarop je gevonden wordt een eigen pagina. ‘En richt die pagina ook goed in. Biedt menukaarten niet als pdf aan, maar de volledige teksten op de pagina. Gebruik daarbij termen als daghap of weekmenu als je merkt dat daarop wordt gezocht en wanneer je daarop gevonden wilt worden’, stelt Ensink.

Sociale media
Actief zijn op sociale media loont, zeker wanneer volgens Ensink de profielen van bijvoorbeeld Twitter, Facebook, Yelp en Foursquare voorzien zijn van zoektemermen waarop je gevonden wilt worden. ‘Belangrijk is om een zogeheten nulmeting uit te voeren. Ga eerst werken aan profielen, zorg dat je frequent rapportages per mail ontvangt om te zien wat scoort, en creëer content voor de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Trek voor dit proces zes tot twaalf maanden uit om thuis te worden in de materie en om resultaten te zien van je inspanningen’.

Op Misset Horeca Connect meer over het vermarkten van content en wat daarbij belangrijk is.