artikel

Dit is belangrijk bij het bouwen van een app

Horeca

Een eigen app. Voor veel horecaondernemers staat het bovenaan op het verlanglijstje. Maar waar moet een eigen app aan voldoen? We vroegen het aan Andreas Weber van AppThis, een specialist op het gebied van het aanbieden van een eigen app.

Dit is belangrijk bij het bouwen van een app
Dit is belangrijk bij het bouwen van een app

Gemiddeld kost een eigen app al snel tussen de €5.000 en €10.000, weet Weber. Daarom is volgens Andreas Weber slim om te kiezen voor een dienstenleverancier waarbij verschillende bouwstenen worden aangeboden om zo snel mogelijk een goed functionerende app in elkaar te zetten. Horecaondernemers die een eigen app willen (laten) maken, moeten rekening houden met de volgende zaken:

Eigen huisstijl

Net als voor de website, visitekaartjes en folders is het belangrijk om de eigen huisstijl terug te laten komen in de app. Denk daarbij aan het logo, de kleurstelling, knoppen en sfeerbeelden.

Een app is geen mobiele site. Met andere woorden, ga geen lange lappen tekst plaatsen in een app, maar kies voor korte, aantrekkelijke teksten die teasen en actiegericht zijn. ‘Een app is locatie-onafhankelijk. Je dringt ermee door tot de broekzak van de gast’, aldus Weber, wijzend op het belang van het hebben van een app.

Actie

Een app is volgens Weber uitermate geschikt voor actiematige doeleinden. Bijvoorbeeld om de laatste paar tafeltjes voor die dag te slijten. Dat kan via zogeheten pushberichten. Weber: ‘Of bijvoorbeeld wanneer je nog veel varkenshaas in de koeling hebt. Dan stuur je een bericht uit waarin je verwijst naar de varkenshaas op je menukaart’.

Beelden

De horeca leent zich bij uitstek om te werken met afbeeldingen. Gebruik daarom mooie, sfeervolle foto’s. Tekst lezen op mobiele telefoons is lastig en daardoor minder effectief. Beelden doen het daarentegen juist goed.

Eigen naam

Laat je app in de app-store registeren onder eigen naam, adviseert Weber. ‘Het is een ideale manier om je zo maximaal te profileren.’

Koppelen aan boekingssysteem

Denk na over het koppelen van de app aan boekingssystemen. Bijvoorbeeld bij het reserveren van een tafel of kamer. Niets prettiger dan dat een reservering via app direct in het boekingssysteem van het horecabedrijf komt. Dat scheelt een hoop extra werk.

Promotie van app

Denk vroegtijdig na over het promoten van een app. Een app lanceren is één, het onder de aandacht brengen van de app bij gasten en potentiële gasten is nog veel belangrijker. Dat kan onder andere door handige visitekaartjes met QR-code te plaatsen op de tafel of de bar. Wie de QR-code scant, kan direct de app downloaden. Ook nieuwsbrieven en sociale media zijn goede kanalen om de nieuwe app te promoten.

Leestip: Digitaliseer HACCP!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels