artikel

Foodservice 3.0: ‘Het draait om echtheid

Horeca

2014 is het eerste jaar dat de pessimisten het gaan verliezen van de optimisten’, zo opende voorzitter Frederik Masselink dinsdag 14 januari het congres van FoodService Instituut Nederland over Foodservice 3.0 in Amsterdam RAI. Directeur Jan-Willem Grievink sprak over de kansen en/op de nieuwe markten. Een overzicht.

Foodservice 3.0: ‘Het draait om echtheid
Foodservice 3.0: ‘Het draait om echtheid

‘Food in 2014 rust op twee pijlers’, aldus FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. ‘Allereerst gaat het om het maken van gedurfde keuzes. Daarnaast innovatie, en daarbij de ‘nieuwe’ economie accepteren als een gegeven. De crisis is voorbij, er is een nieuwe realiteit.’

De kansen
Real food

De roep om écht eten – real food – wordt heel erg belangrijk. Grievink: ‘Door de crisis heeft de consument zichtbaar meer bewustere keuzes gemaakt. Nu de crisis voorbij is en sprake is van de nieuwe werkelijkheid, blijft/is de behoefte hieraan enorm.

Real fair price
‘De economische omstandigheden hebben de consument prijsbewuster gemaakt. Bezuinigen op eten buiten de deur staat op de tweede plek op de lijst met maatregelen die consumenten hebben genomen om te bezuinigen. Liefst 61 procent deed dat. Gasten willen een eerlijke prijs betalen.’

Real service
Behalve écht eten wil de consument ook échte service. Grievink: ‘De gast wil tijdens zijn bezoek – het gevoel hebben – dat zijn verwachtingen worden overtroffen.’

Co-creation
‘Consumenten willen betrokken worden, of zich betrokken voelen, bij het proces rondom voeding’, aldus Grievink. ‘Betrek de gast als ondernemer dus bij de dingen die je doet.’

Real produced
Grievink: ‘De gast wil dat het product dat hem wordt geleverd, echt geproduceerd is. Wat ik daarmee bedoel: dat degene die het heeft gemaakt, ook zelf vieze handen heeft (gehad). Dat het authentiek is.’

En verder
De moeilijke economische omstandigheden hebben de consument prijsbewuster gemaakt. Een van de genomen maatregelen is zogezegd het bezuinigen op eten buiten de deur ten faveure van meer gezelligheid (feestjes) thuis.

Feestjes thuis
‘De veranderde consumentengedrag betekent een nieuwe markt en biedt dus kansen, ook aan de foodservice. Dat feestje thuis is namelijk inclusief food en hoeft dus niet te worden gedaan door een supermarkt’, aldus Grievink.

Internet
‘Ook interessant is de snelle groei van bestellen via internet. Met een omzet van €310 miljoen (0,5 procent van het totaal) weliswaar nog klein, maar wel heel snel toenemend in omvang.’