artikel

Loyaliteit horecazaken: ‘Leren van webshops

Horeca

Café- en restauranthouders kunnen leren van webshops om bezoekers te verleiden om vaker terug te komen of om geïnteresseerd te raken voor andere producten. Op die manier kunnen ze werken aan loyaliteit onder gasten. Naast webshops worden nog een paar sectoren genoemd als goede voorbeelden om loyaliteit toe te laten nemen.

Loyaliteit horecazaken: ‘Leren van webshops
Loyaliteit horecazaken: ‘Leren van webshops

Webshops
Björn Nijhuis van Eijsink Afrekensystemen en met het product BonVito Loyalty actief op de Horecava in Amsterdam roemt webshops om hun marketingvaardigheden en creativiteit. ‘Kijk eens hoe webshops in elkaar zitten, hoe vaak je teksten voorbij ziet komen als “anderen kochten ook” en “Als je dit koopt, krijg je dit ook”. Het zijn voorbeelden waar op creatieve wijze bezoekers worden verleid om vaker terug te komen of meer aankopen te doen. Heel leerzaam voor cafés en restaurants’, aldus Nijhuis. 

Retail
Naast webshops noemt Nijhuis ook retail als goed voorbeeld. Nijhuis: ‘Bij Gamma krijg je bij aankoop van verf de volgende dag korting op hetzelfde product. Je geeft dus niet direct korting weg, maar activeert de klant om de volgende dag nogmaals naar de winkel te komen. Slim om zo bezoekers vaker over de vloer te krijgen’.

Hotellerie
Een andere groep, dichter bij huis, die volgens Nijhuis interessant is om te bestuderen hoe om te gaan met loyaliteit, is de hotellerie. ‘Hotels werken al jaren met loyaliteitsprogramma’s en hebben managers in dienst om campagnes te bedenken en te onderhouden. Caféhouders en restaurateurs kunnen daar van leren, zeker omdat het ook om horeca gaat. Kijk eens hoe de ketens het aanpakken. Daar zitten elementen is waar cafés en restaurants, hoe klein ze soms ook zijn, weldegelijk van kunnen profiteren’, aldus Nijhuis.

Tips om loyaliteit te vergroten

  • Geeft vaste gasten een kaart. Noem het geen klantenkaart maar bijvoorbeeld een privilegeskaart. De kaart houdt bij wat een gast eet en drinkt, en biedt mogelijkheden om patronen te herkennen. Daarop kan worden ingespeeld met gerichte acties.
  • Loyaliteit vergroten en daluren interessanter te maken, zijn nauw met elkaar verbonden. Bied tussen 10.00 en 12.00 uur appelgebak voor de helft van de prijs aan bij een bak koffie. Je pakt extra omzet en krijgt, bij gebruik van een loyaliteitskaart, inzicht in het aankoopgedrag.
  • Werk met een gezamenlijke kortingskaart om een gebied, wijk of stad te promoten. Je kunt zo één actie uitvoeren in meerdere horecazaken. Bijvoorbeeld door korting te bieden wanneer er in elke zaak een bestelling is geplaatst. Om deze manier stimuleer je dat bezoekers in de eigen omgeving blijven en maak je als horeca gezamenlijk een vuist.
  • Bekijk folders van winkeliers en coupons van actiesites om inzicht te krijgen hoe acties zijn opgebouwd. Combineer de beste elementen van elke actie en formeer er zelf een eigen actie van.
  • Denk aan e-payment. Laat gasten een geldbedrag op een kaart zetten, zodat we met een geldtegoed kunnen consumeren. Dit vergemakkelijkt het betaalgedrag en zorg voor een snellere uitgifte van eten en drinken. Ook voorkomt het dat je veel contant geld in je zaak hebt.

 

In het thema ‘Ondernemerschap’ op Misset Horeca Connect interessante discussies over onder andere dit onderwerp.