artikel

Zes trends om toekomstbestendig te ondernemen

Horeca

De consument verandert. Onder invloed van de nieuwe economische realiteit en de opmars van technologie benoemt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zes trends voor de horeca. Trends om toekomstbestendig te kunnen ondernemen.

Zes trends om toekomstbestendig te ondernemen
Zes trends om toekomstbestendig te ondernemen
  1. Persoonlijke benadering
    Zo oud als de weg naar Rome. De persoonlijke touch blijft van groot belang, stelt KHN-directeur Lodewijk van der Grinten. ‘Tegenwoordig is het niet alleen meer de persoonlijke benadering in de zaak, maar daar is ook sociale media bij gekomen. Persoonlijke benadering lijkt iets van elke dag, maar het zo ongelooflijk belangrijk. Elk jaar staat persoonlijke benadering in de top-3 van consumenten als ze aangeven wat ze belangrijk vinden’.
  2. Duurzaamheid
    Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemer blijft toenemen qua belangrijkheid. Of we het nu leuk vinden of niet, we moeten 10 miljard mensen op de wereld voeden. Van der Grinten: ‘Turen naar de horizon kan niet meer. Je afvragen wat doe ik om duidelijk te maken waar producten vandaan komen? Of wat doe ik om voedselverspilling tegen te gaan? Of energiezuinig te werken? Je komt niet meer weg met duurzaamheid te negeren. Je moet er bewust mee bezig zijn. Het is een kans’.
  3. Gezondheid
    De gezondheidstrend staat volgens Van der Grinten aan het begin. Na eerst roken en nu alcoholgebruik wordt gezondheid het nieuwe belangwekkende thema van de horeca, voorspelt Van der Grinten. ‘Discussies over suiker en vetten gaan oplaaien. Het thema gezondheid is er, en gaat verder. De vakkennis die ondernemers over eten en drinken hebben, moeten ze communiceren met de gast. Om zo aan de informatiebehoefte over dit thema te kunnen voldoen’, aldus Van der Grinten. De KHN-directeur stelt verder dat er nauw samengewerkt moet worden met industrie en supermarkten om zo goed mogelijk mee te denken met de consument. ‘Ontkennen van dit thema is dodelijk, bewust omgaan ermee is noodzakelijk’.
  4. Grenzen vervagen
    Toerisme, recreatie, horeca en retail zullen steeds meer vervlechten. Lunchen doen we in een schoenenzaak en schoenen kopen we in een lunchroom. ‘Een goede ondernemer is soepel in de heupen. Alleen weerwoord is niet goed. Ondernemers moeten hun blik verruimen en denken in mogelijkheden. De sportkantine is geen concurrent als er professionele horeca in komt met een gelijk speelveld. Maak tijd vrij om te kijken in andere branches of om in contact te komen met bedrijven uit de Top-100 ranglijsten van Misset Horeca. Het vervagen van grenzen is een kans’, aldus Van der Grinten.
  5. Hyperactieve levensstijl
    Kijk naar de jeugd. Die willen alles en wel nu en voor een hoge kwaliteit en redelijke prijs. ‘Dat is een hyperactieve levensstijl en daar moeten we mee omgaan’, aldus Van der Grinten. Belangrijk om deze groep goed te kunnen bedienen is om voldoende vierkante meter te hebben. ‘Veel bedrijven moeten omzet maken, maar lopen tegen een muur op. McDonald’s, Van der Valk en de grotere bedrijven doen het goed. Maar de wereld wordt energieker en grilliger, en dat biedt kansen. Daarvoor moet je niet alleen ruimte in je hoofd maar ook in je zaak hebben’.
  6. Peer-to-peer
    Consumenten zoeken tegenwoordig meer naar eigen oplossingen die veelal technisch gedreven zijn. Van der Grinten wijst op de opkomst van de bitcoin als nieuwe betaalmanier. ‘Het barterbetalen. Maar denk ook aan het boeken van kamers. Internet maakt het mogelijk om een wereldwijd publiek te bereiken. Je moet de kansen pakken en niet te lang in verbazing blijven over wat er allemaal mogelijk is’, aldus Van der Grinten, die denkt dat het verschil tussen de toppers in de branche en de achterblijvers groter wordt.

Op ons nieuwe sociale platform Misset Horeca Connect is een discussie gestart welke trend het meest belangrijk is. Ga nu naar de discussie en praat mee!