artikel

Zo heeft u succes bij de Nieuwe Generatie

Horeca

De Nieuwe Generatie heeft andere voorkeuren, behoeftes en ambities. Zeker in vergelijking met de generaties die deze jongeren voorgingen. Hoogleraar Innovatiemanagement professor Mathieu Weggeman maakte dat op komische wijze duidelijk tijdens zijn presentatie op het congres Food & Service 3.0 van het FoodService Instituut Nederland op dinsdag 14 januari. Hoe u als ondernemer succesvol kunt zijn bij de Nieuwe Generatie.

Zo heeft u succes bij de Nieuwe Generatie
website FSIN

Samenwerken op basis van gedeelde waarden
‘Er is sprake van een grote overlap tussen de persoonlijke waarden van de medewerker en de waarden die er in de organisatie al zijn. Hij of zij wil zich thuis voelen in en bij de organisatie waarvoor hij of zij werkzaam is.’ Weggeman noemt Apple als voorbeeld van zo’n organisatie.

Organisatie moet betekenisvol en spannend zijn
Weggeman: ‘Betekenisvol wil zeggen dat het werk er toe doet en dat het tevreden gasten oplevert. Een spannende organisatie innoveert, stimuleert en prikkelt. Dat kan bijvoorbeeld door het organiseren van interne wedstrijden. De productiviteit volgt dan vanzelf.’

Niet geld en carrière, maar trots
Aansluitend op bovenstaand punt: ‘Voor de Nieuwe Generatie is een werkgever geen money machine of de aanleiding voor het maken van carrière, maar één die een gevoel van trots oplevert.’

Motivatie om mee te doen, is flow
‘De Nieuwe Generatie werkt vanuit een flow: de motivatie om mee te willen doen. Medewerkers moeten zich prettig voelen in de omgeving waar ze verblijven. Ze werken veel minder volgens kantoortijden, willen flexibiliteit, hebben behoefte aan een life-work balance, hebben minder oog voor persoonlijke verzorging en voelen zich veel meer verbonden met hun werk.’

Als leidinggevende moet je volgens Weggeman sturen op die flow. ‘Dat betekent dat je jonge en oude(re) medewerkers op verschillende manieren moet aanspreken en behandelen. Niets is zo ongelijk als de gelijke behandeling van ongelijken. De Nieuwe Generatie voelt dat heel goed aan.’

Bekijk de volledige presentatie op de website van het FoodService Instituut Nederland.

Bent u voorbereid op de Nieuwe Generatie. Hoe vindt u de juiste kandidaat voor een vacature? Praat mee over dit onderwerp op ons platform Misset Horeca Connect.