artikel

Zo strik je toppers

Horeca

Het aanbod van arbeidskrachten is groot. Maar het vinden en vastleggen van goede medewerkers is een ander verhaal. Toppers zijn schaars. Het vergt inzicht en een gerichte aanpak om ze te ontdekken en over de streep te trekken. Soms moet de portemonnee worden getrokken.

Zo strik je toppers
Zo strik je toppers

 

1 Check sociale media

Wie kwaliteit in huis wil halen, zal moeten selecteren. Sociale media kunnen daarbij ter oriëntatie van pas komen, zegt Laetitia van Ostaden Trimbach. Samen met haar man is ze eigenaar van Boshuys Hermitage in Oisterwijk. Zoek via Google naar de naam van de kandidaat, kijk op social media, zoals Facebook, LinkedIn, Twitter en Pinterest. ‘Zo kun je al een voorselectie maken. Sommigen geven zich bijvoorbeeld letterlijk en figuurlijk bloot. Wil je daar als werkgever mee geassocieerd worden? Anderen geven hun werkgever drie keer op rij de wind van voren of laten blijken dat ze al meerdere keren met problemen bij werkgevers vertrokken zijn. Ik wil daar geen oordelen aan verbinden, want de schuld kan ook bij de werkgever liggen, maar die feiten zeggen wel iets. Het is in ieder geval goed om ervan om te hoogte te zijn.’

2 Ogen zeggen veel

Navraag doen bij vorige werkgevers levert informatie op. Daarnaast is uitstraling van belang. Passen sollicitanten bij het gewenste profiel? Medewerkers zijn toch de visitekaartjes van je bedrijf, zegt Van Ostaden Trimbach. ‘Als je bij de KLM solliciteert, moet je ook een foto meesturen omdat je bijdraagt aan de uitstraling van het bedrijf. In de horeca is dat niet anders. Ga na of de sollicitant, als dat nodig is, bereid is zich aan passen aan het profiel en de cultuur van het bedrijf.’
Daarnaast is de eerste indruk van belang. Ogen zeggen veel. ‘Ik vind de twinkeling in de ogen belangrijk. Die geeft aan dat de sollicitant er zin in heeft en niet bezig is met het afwikkelen van een verplicht nummer. Motivatie, enthousiasme en passie voor het vak en gaan voor het beste zijn belangrijk.’

3 Stel vragen

Er zijn tijden geweest dat de horeca kampte met ruim 50.000 onvervulde vacatures. Jaren geleden. Nu zijn er duizenden werkzoekenden. Voor ondernemers is dat gunstig, maar er kleeft ook een risico aan. De kans bestaat namelijk dat je geconfronteerd wordt met werkzoekenden die niet gemotiveerd zijn, maar alleen hun sollicitatieplicht vervullen. Daar kunnen goede krachten tussen zitten, maar de ondernemer zal wel een inschatting moeten maken.

De ondernemer zal tijdens het sollicitatiegesprek moeten doorvragen, zegt Van Ostaden Trimbach. Denk niet: die ziet er leuk uit, dat komt wel goed. ‘Vraag waarom mensen voor de horeca kiezen en waarom ze juist in jouw bedrijf willen werken. Horeca is een vak dat niet iedereen verstaat en wat bij sommigen in het DNA zit. Vraag wat de kandidaat aantrekkelijk vindt aan werken in de horeca. Waarom denkt hij of zij de juiste persoon te zijn? Weet de kandidaat iets over de cultuur en de sfeer van het bedrijf?
Door dit soort vragen te stellen kom je erachter of mensen zich in jouw bedrijf hebben verdiept. Zo ja, dan is de kans groot dat ze gemotiveerd zijn.’

4 De juiste speler?

Bij het aannemen van medewerkers moet ook gekeken worden naar het team. Past de sollicitant daar in?
Van Ostaden Trimbach vergelijkt het met een voetbalteam. ‘Dat kan ook niet alleen maar bestaan uit aanvallers, je zult ook middenvelders en verdedigers moeten hebben. Een horecateam kan ook niet alleen uit managers bestaan.’ Daarnaast zal het profiel van de medewerker ook bij de zaak moeten passen.

5 Geschikte chef is verhaal apart

Het vinden van een geschikte chef-kok is een verhaal apart. Behalve goed kunnen koken, moet hij kunnen managen, motiveren, menucalculaties maken, keukenpercentages beheersen en kunnen onderhandelen met leveranciers. Verder: leidinggeven, inkopen, verstand hebben van HACCP en allergenen en kunnen communiceren.
Van Ostaden Trimbach: ‘De chef moet ook een goed team kunnen stellenstellen en contact kunnen maken met zijn gasten. En daarbij ook nog bereid moeten zijn om in de weekenden te werken. Bovendien moet hij stressbestendig zijn.’

6 Trek de portemonnee

Goede medewerkers kunnen zichzelf meer dan terugverdienen, doordat ze gasten binden en efficiënt te werk gaan. Zij hebben een meerwaarde en vertegenwoordigen een zekere marktwaarde. ‘Bij plaatselijke ondernemers is dat ook bekend’, zegt Fred de Bruin, van Fred de Bruin Horeca Consult in Groningen. ‘Goede medewerkers verkeren dikwijls in de omstandigheid dat ze hogere salarissen en betere arbeidsvoorwaarden kunnen bedingen.’ Volgens hem is daar is niets mis mee als ze zichzelf terugverdienen, maar ligt er wel een gevaar op de loer. ‘De ondernemer kan te afhankelijk worden van zijn medewerker, van zijn chef bijvoorbeeld. Daar zul je voor moeten waken.’

7 Word leerbedrijf

Wie in contact wil komen met jonge gemotiveerde medewerkers – van hotelscholen bijvoorbeeld – doet er goed aan om leerbedrijf te worden. Deze status kan via het SVH worden bereikt. De ondernemer zal dan zelf wel vakman moeten zijn en hij moet kunnen coachen, aldus De Bruin. ‘De kans dat je hier goed gemotiveerde medewerkers aan overhoudt, is groot. Van de twaalf leerlingen komen er altijd wel twee of drie bovendrijven die over de juiste eigenschappen beschikken en beschikbaar zijn.’

8 Vrienden van medewerkers

Medewerkers kunnen op veel manieren worden geworven. Bijvoorbeeld via andere medewerkers, kennissen, het netwerk van de ondernemer, uitzendbureaus, collega’s, detacheringsbureaus, online vacaturebanken, aankondigen in de eigen zaak of zelfs via de gasten. Met behulp van nieuwsbrieven en sociale media kunnen gasten worden opgeroepen om kandidaten aan te dragen. U kunt dit stimuleren door een beloning in het vooruitzicht te stellen.

Schriftelijk vastleggen

Bij het aangaan van een nieuw dienstverband moet de overeenkomst schriftelijk worden vastgelegd. Als er geen schriftelijke arbeidsovereenkomst is, is het moeilijk te bewijzen wat er is afgesproken over de duur van het contract. De werknemer is dan meteen voor onbepaalde tijd in dienst, waarschuwt Koninklijke Horeca Nederland op Khn.nl. ‘Sommige afspraken, zoals proeftijd en concurrentiebeding, zijn alleen geldig wanneer deze schriftelijk zijn vastgelegd.’
Op de genoemde site staat ook aangegeven hoe het loon van de medewerker is vast te stellen. De taken en verantwoordelijkheden moeten worden omschreven en worden vergeleken met referentiefuncties op Referentiefunctieshoreca.nl. Vervolgens kiest u een passende referentiefunctie. Het eerste getal van het referentiecijfer verwijst naar de functiegroepen in de loontabel. De medewerker bediening heeft bijvoorbeeld referentiecijfer B3.1 en valt dus in functiegroep III. De werknemer ontvangt ten minste het basisloon van de functiegroep waar zijn functie is ingedeeld.