artikel

Blurring, workshops en wedstrijden

Horeca

Noviteiten. De beursganger is er altijd op zoek naar. Aan de Horecava van 2015 zijn nieuwe elementen toegevoegd zoals: Alles over wijn, Bar of Brands, Innovation Lab, pop-uprestaurant Roast. Daarnaast heeft het Nationaal Kampioenschap voor koks een nieuwe opzet gekregen.

Blurring, workshops en wedstrijden
NK voor koks is in 2015 in een nieuw jasje gestoken. Thema is Dutch Cuisine.

Alles over wijn

Speciaal voor de wijnverkopende horeca is er in 2015 een nieuw paviljoen: Alles over wijn. Dit biedt inspiratie, informatie en educatie over wijnen (van 0.75 liter) met een horecaverkoopprijs tot €5,50 (exclusief BTW). Sommeliers geven workshops van 30 minuten. Bijvoorbeeld over de vraag welke wijnen in de huidige tijdsgeest passen.

Bar of Brands
In de 33 meter lange Bar of Brands krijgt de bezoeker informatie voorgeschoteld over sterke dranken, zoals wodka, gin en likeuren. Deze inspiratiebar staat in hal 4, in het segment Drank.

Innovation Lab
De genomineerde producten voor de Horeca Innovation Award staan tentoongesteld in het gloednieuwe Innovation Lab in hal 1, waar vernieuwing in technologie, marketing en mvo een centrale rol spelen. Nieuw element hier zijn de zogenaamde ‘innovation talks’. Daarin geven sprekers hun visie op innovatief ondernemen. Zoals meer gasten aantrekken met je creatieve brein. Verder is er in het Lab een innovation experience waarin innovatieve ondernemingen hun productontwikkelingen presenteren, zoals IBM’s Chef Watson, een computerprogramma dat koks helpt.

Pop-uprestaurant Roast
De beursorganisatie RAI kan niet voorbij gaan aan de trend van pop-uprestaurants. In mei 2015 opent chef-kok Michiel Deenik (van Visaandeschelde, Amsterdam) de deuren van het restaurant Roast in het Atrium, de nieuwbouw van de RAI. Op de Horecava 2015 alvast een voorproefje. In de pop-upversie serveert de brigade lunches.

Blurring Talks
Nog een trend is het vermengen van horeca en retail, oftewel blurring. Steeds vaker zien we deze combinaties opduiken. Succesvolle ondernemers gaan in een korte voordracht van tien minuten in op hoe zijn met blurring aan de slag zijn gegaan. En ze geven tips op de Fastservice Arena.

NK voor koks nieuwe stijl
Deze editie van de Amsterdamse horecavakbeurs Horecava staat net als andere jaren, weer bol van de live competities. Naast de lekkerste wedstrijden in de Fastservice Arena is er vier dagen lang het Nederlands Kampioenschap voor Koks op de Koksgilde Arena van het paviljoen Vers & Puur. De Gouden Koksmuts op maandag 12 januari is dit keer een teamwedstrijd en geen individuele competitie. Brigades van toprestaurants met een SVH Meesterkok en/of sterrenkok aan het roer binden met elkaar de strijd aan. Ze krijgen ‘s ochtends de producten waarmee ze ‘s middags een viergangenmenu en een amuse moeten bereiden. Nieuw element is verder dat Dutch Cuisine het thema is van alle wedstrijden.

Variatie in de keuken
De Stichting Variatie in de keuken wil stimuleren dat horecabedrijven (en consumenten) meer groente gaan serveren. Dagelijks om 13.00 en 15.00 uur zijn er #gekopgroente masterclasses in het Vers & Puur-paviljoen.

Bakkerij van de (V)Oorsprong
Nieuwe ontwikkelingen en producten uit het bakkerijsegment zijn eveneens in het Vers & Puur-paviljoen te zien. In samenwerking met het Bakery Institute van Vicky Littlejohn bakken vijftien bakkers diverse grote en kleine broden.

Koffie en theewedstrijden
Dutch Barista Championship op 12 januari, voorrondes Latte Art Championship op 13 en 14 januari en Dutch Tea Championship op 15 januari. Deze koffie- en theecompetities zijn voor het eerst van de partij op de Horecava.