artikel

Innovatie en versbeleving zijn de pijlers

Horeca

Innovatie en versbeleving vormen de belangrijkste pijlers van Horecava 2015, zegt beursmanager Luuk Scholte. Vorig jaar keek hij vooral toe, dit jaar drukt hij een duidelijker stempel en voegt eigen elementen toe.

Innovatie en versbeleving zijn de pijlers
Innovatie en versbeleving zijn de pijlers

Slechts drie maanden voor aanvang van Horecava 2014 trad trad Luuk Scholte aan als beursmanager. Zijn eerste Horecava was er vooral een van kijken en de branche leren kennen. Intussen is hij een jaar verder en vindt Scholte het tijd een eigen draai aan de beurs te geven. De beursmanager gooit de kookwedstrijden op de schop, ruilt de werelden in voor segmenten en zet in op innovatie, versbeleving en ambacht.


Hoe kijkt u terug op het afgelopen jaar?

‘Horecava 2014 was een rijdende trein waar ik op sprong. Alles was al in gang gezet. Pas door het te doen, ontdek je de chemie tussen exposant en bezoeker. Door goed te kijken en te luisteren, snapte ik nóg beter voor wie we het doen en waarom we het zo doen. Dat was een heel steile leercurve, dit jaar kon ik veel meer mijn stempel drukken.’

Vorig jaar gaf u aan de verdelingen in werelden een sterk punt te vinden, juist dáár wordt van afgeweken. Waarom?
‘Met de invulling van de werelden bleek het toch lastig om alle segmenten te vatten. Het aanbod was voor een ondernemer hierdoor erg verdeeld. Door de acht segmenten in te richten, hopen we de bezoekers nog beter te bedienen.’


En een segment als hotel? Dat ontbreekt nu.

‘Het hotelplein zoals het bestond, is inderdaad verdwenen. Maar de programmering is net als andere jaren. Alleen zal het meer rond het Innovation Lab geconcentreerd zijn. Hoteliers zijn bij uitstek ondernemers die van bijna alle segmenten wat in hun bedrijf hebben. Ze hebben interesse in interieur, in wijn, in koffie, in brood, grootkeukenapparatuur. Dat misten we in de oude opzet.’


Waar zien we de stempel van 
Luuk Scholte op de beurs?

‘Ik heb me vooral hard gemaakt voor het aanpassen aan behoefte in de markt. Daar zie je zaken als blurring, versbeleving en ambacht. Die elementen heb ik in de beurs proberen in te brengen met de segmenten en met het nieuwe Vers & Puur, waar veel interactie en demonstraties van bijvoorbeeld uitbenen zullen zijn in pop-uprestaurant Roast. Ook is er ‘blurring talks’, waar ondernemers vertellen over hun succesvolle blurringconcept.’


Wat is er nog meer veranderd dit jaar?

‘De opzet van het NK koks gaat op de schop. Geen individuele wedstrijd meer, maar een strijd der giganten tussen teams van toprestaurants. Brigades van drie gaan de strijd aan en koken uit een black box. Ze moeten zelf shoppen op de beurs voor hun ingrediënten, maken ter plekke mise-en-place en worden daarbij ook beoordeeld op foodwaste en het toepassen van Dutch Cuisine en 80/20.’


Is dat een idee van RAI of van het Koksgilde?

‘Wij wilden meer spektakel. Maar we hebben in het Koksgilde een heel fijne partner. Net als de andere partners die een deel van het programma invullen. Met 
Wine Professional gaan we op het Vers & Puur-deel ook ruimte maken voor wijnen van inkoop tot € 5, en met SCAE gaan we koffiewedstrijden organiseren.’


Koffie is een belangrijk onderdeel?

‘Zeker. De koffiehal groeit uit zijn jasje. Daarom doen we de koffiewedstrijden dit jaar op een ander deel van de beurs. Maar 
in 2016 wordt koffie verplaatst naar hal 1, zodat exposanten en wedstrijden naast elkaar staan.’


En andere dranken?

‘We hebben een 33 meter lange Bar of Brands, waar heel veel drankenmerken zich presenteren en waar workshops en demonstraties zijn. Het doel is om die perfect serve naar een nóg hoger niveau te brengen.’


Nog andere plannen voor de 
toekomst?

‘In 2016 bestaat Horecava 60 jaar, dus daar gaan we zeker nog wat bijzonders voor bedenken.’


Innovatie blijft een speerpunt?

‘Absoluut. De vorig jaar geïntroduceerde noviteitenroute gaan we nog nadrukkelijker laten zien, en met Innovation Lab hebben we een waardige opvolger van de wereld Innoveer. Daar komen naast de innovation awards allerlei hagelnieuwe inzichten en technieken aan bod. Experts uit de Food Valley komen bijvoorbeeld spreken over waste en er zijn demonstraties van vetarm frituren.’


Vorig jaar werden twee nieuwe bij-evenementen geïntroduceerd. Hoe staat het daarmee?

‘Zowel het Facilitair Congres als Ethnic Food Europe werden goed ontvangen en keren in 2015 dus terug.’


Kijkt u veel bij collegabeurzen, of gaat u uit van de eigen kracht?

‘Natuurlijk kijk ik veel bij andere beurzen, zowel in binnen- als buitenland. Dan kijk ik wat trends zijn en naar hoe zij hun beurs opzetten. Dan valt me bijvoorbeeld op dat ze in Duitsland helemaal geen programmering hebben. Daar is het slechts een grote verzameling exposanten. In Zuid-Europa zijn ze juist heel erg van de beleving, interactie en het laten zien.’


Wat heeft uw voorkeur?

‘Beleving is niet alleen iets voor gasten in de horeca. Ondernemers komen naar een beurs om ideeën op te doen en geïnspireerd te raken. Dat werkt volgens mij het beste met beleving en door dingen als bezoeker zelf te ervaren. Dus dat komt, op Vers & Puur, ruimschoots aan bod.’


Alleen daar?

‘Nee, overal is kennisoverdracht met concrete workshops echt een pijler van de beurs. Als ondernemers met een gerichte vraag komen, is er gratis interieuradvies. En ergens anders worden weer tips gegeven over omzet verhogen met Facebook.’


Wat mogen bezoekers niet missen?

‘Als ik één ding moet noemen is dat Vers & Puur. Daar zou iedereen overheen moeten lopen. En als ze daar dan via het Innovatie lab naartoe lopen, hebben ze een aantal belangrijke elementen gezien.’


En waar kijkt de beursmanager zelf het meest naar uit?

‘Ik kijk uit naar te zien hoe alle puzzel-
stukjes van een jaar werken in elkaar gaan vallen.’

CV Luuk Scholte

Luuk Scholte (1970) studeerde marketing aan de Erasmus Universiteit en digital marketing en e-commerce aan de Beecke-stijn Business School. Hij werkte bij Unilever Bestfoods als productmanager Knorr en later als marketingmanager bij SBS en bij Joop van den Ende/Stage Entertainment. Voor zijn komst naar Amsterdam RAI was hij commercieel directeur bij Studio Edward van Vliet, een Nederlandse designer die onder meer hospitalityconcepten ontwerpt voor de (inter)nationale hotelmarkt.