artikel

De winst van een goed advies

Horeca

De ondernemer weet niet alles zelf. Een adviseur kan helpen. Kies een persoon die weet wat ondernemen in de horeca inhoudt, onafhankelijk te werk gaat en in staat is om u verder te helpen. Maak meteen een afspraak over de kosten. Betaal niet voor het intakegesprek.

De winst van een goed advies
De winst van een goed advies

1 Avonturiers

Officiële cijfers zijn niet bekend, maar het aantal horeca-adviseurs is de laatste twee jaar behoorlijk toegenomen. Een gevolg van de crisis die ondernemers deed omvallen en veel werknemers hun baan ontnam. Wie verstand heeft van horeca en goed uit zijn woorden komt, kan adviseur worden. Maar pas op. Er zijn adviseurs die zelf een reeks mislukkingen achter de rug hebben. Zijn zij in staat u verder te helpen? Of blinken ze voornamelijk uit in het schrijven van uren? Ga in zee in met adviseurs die hun sporen hebben verdiend.

 

2 Neem afstand

Trek op tijd aan de bel. Vaak wachten ondernemers lang met het inschakelen van deskundige hulp. De zaak is dan wellicht al niet meer te redden. ‘Dat lange wachten is verklaarbaar’,  zegt Joost Verhoeff, voormalig horecaondernemer en nu adviseur. ‘Tal van horecaondernemers maken veel uren en gunnen zich geen tijd om eens rustig van een afstandje naar hun bedrijf te kijken. Ze ontdekken te laat waar de pijn zit.’ Bijbehorende tip: neem op tijd afstand van de dagelijkse gang van zaken en schakel een extern deskundige in die van wanten weet.

 

3 Onterechte vrees

Het gros van de horecaondernemers heeft er geen zin in een adviseur in te schakelen. Ze vrezen hoge kosten en denken dat een extern deskundige niet in staat is om zinvolle suggesties aan te dragen. Ze weten het zelf beter! De eerste vrees is terecht. De tweede niet. De praktijk heeft uitgewezen dat derden – denk niet alleen aan adviseurs, maar ook aan gasten, collega’s en medewerkers – in staat zijn om nieuwe inzichten en ideeën aan te dragen waarmee de ondernemer zijn voordeel kan doen. Maak vooraf afspraken over de kosten en het te volgen traject. Bedenk dat het intakegesprek gratis moet zijn.

 

4 De kosten

Als het gaat om de kosten zal de adviseur openheid van zaken moeten geven. Als de adviseur zegt dat de kosten niet zo belangrijk zijn, maar dat het vooral gaat om de meeropbrengst of de besparingen die u dankzij de adviezen kunt behalen, heeft hij gelijk. Maar een ondernemer moet ook op zijn uitgaven letten. Wat rekenen de bureaus zoal? De bureaus die wij spraken kwamen met uurtarieven op de proppen die uiteenlopen van €78 tot €145. Er zullen ook bureaus zijn die goedkoper of duurder zijn. De bureaus laten zich overigens niet alleen per uur uitbetalen, maar ook per opdracht of per dagdeel.

 

4 Abonnement

Ondernemers die zich structureel willen laten begeleiden, kunnen een abonnement nemen. Bij Lenting & Partners bijvoorbeeld. Voor €1200 per jaar neemt de adviseur één keer per kwartaal de gang van zaken door met de ondernemer. Alles wat direct of indirect met de bedrijfsvoering te maken heeft, kan daarbij ter sprake komen. Denk aan de jaarcijfers, de aanschaf van een kassasysteem of apparatuur, de inkoop, personeelszaken, het contract met de brouwerij, de kosten van de accountant of  een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ton Lenting, die zelf 23 jaar horecaondernemer was, zegt: ‘De ondernemer een spiegel voorhouden, dat is belangrijk. Verder zijn wij een stok achter de deur. De ondernemer weet wanneer wij komen en zal er daarom ook voor zorgen dat hij de cijfers paraat heeft.’

 

5 €2000 aan advies

Ondernemers zullen in staat moeten zijn het overzicht te bewaren. Ze moeten kunnen opruimen en openstaan voor adviezen en inzichten van anderen, zegt Ton Lenting. Trainingen horen daarbij. ‘Veel ondernemers beseffen dat trainingen belangrijk zijn. De groep die het nut van advies inziet, is wat kleiner. Ik denk dat een gemiddeld horecabedrijf, afhankelijk van de situatie, best zo’n €2000 per jaar aan advies mag uitgeven.’

 

6 Bedrijfsblindheid voorkomen

Sommige ondernemers zweren bij hun adviseur. Sander van Veenendaal van De Lindenhof in Soest bijvoorbeeld. ‘Wat ik aan mijn adviseur uitgeef? Ik zou het niet weten. Ik heb zoveel aan de gesprekken met die man en de adviezen die hij me geeft, dat ik me dat niet eens afvraag.’ Hij vindt het heerlijk om een aantal keren per jaar te sparren met een ervaren adviseur die hem kan vertellen wat er goed en minder goed gaat. De gesprekken voorkomen ook dat hij in valkuilen tuimelt die een hoop ongemak veroorzaken en geld kosten. ‘Iedere ondernemer, hoe goed hij ook is, heeft te maken met bedrijfsblindheid. Je gaat cijfers voor jezelf verklaren en goedpraten die verkeerd zijn. Een adviseur helpt je uit de droom.’

 

7 Belangrijke beslissingen

Bij het nemen van belangrijke beslissingen kunnen adviseurs een rol spelen. Bijvoorbeeld als je voor de keus staat om maatregelen te nemen omdat de maandagavond te weinig omzet oplevert. Organiseer je dan een activiteit? Of sluit je die avond? Sluiten zou je denken, maar nee, dat kan wel eens een verkeerde beslissing zijn. Van Veenendaal: ‘Als je de zaak op die avond sluit ben je de gasten, die op die avond komen, waarschijnlijk definitief kwijt. Wat voor gevolgen heeft dat? En welke mogelijkheden liggen er om die avond alsnog aantrekkelijk te maken?’

 

8 Niet blind staren

Vertrouwen hebben in je adviseur is noodzakelijk om resultaat te bereiken. Maar dat vertrouwen kan ook te ver doorschieten. Zo ver zelfs dat de ondernemer blindelings afgaat op het advies dat hem wordt aangereikt. Niet doen. De horecaondernemer is en blijft zelf verantwoordelijk voor alle beslissingen rond de bedrijfsvoering. Als het advies verkeerd uitpakt, zal de adviseur niet zeggen: ik draai gedeeltelijk op voor de kosten. Van Veenendaal: ‘Je moet je niet blind staren op de adviseur. De informatie die hij aandraagt, stelt jou in staat om een besluit te nemen op basis van feiten die je normaal gesproken niet zou kennen. Maar je zult zélf de afweging moeten maken. Iedere keer opnieuw. Daar ben je tenslotte ondernemer voor.’

 

Hoe kiest u?

Dat horecaondernemers baat hebben bij adviseurs die weten wat horeca inhoudt, is bekend. Maar hoe ga je te werk bij het kiezen van een adviseur en wanneer moet er bij de ondernemer een rood lampje gaan branden? Als de adviseur kosten in rekening wil gaan brengen voor het eerste gesprek, het intakegesprek, moet de ondernemer extra op zijn hoede zijn en zich afvragen of dit wel de juiste persoon is voor hem. Daarnaast kunt u beter niet in zee gaan met adviseurs die voornamelijk mislukkingen op hun naam hebben staan. Het is wel een pre zelf ervaring te hebben opgedaan als horecaondernemer.
Pas op voor adviseurs die nog maar net begonnen zijn. Ze moeten zich nog waarmaken. Kies voor een adviseur die open, eerlijk en deskundig is. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vraag daarom naar referenties en trek die na.