artikel

Goed verhaal is het nieuwe entertainment

Horeca

Verhalen vertellen is meer dan alleen mensen op een leuke manier bezighouden. Storytelling kan bijdragen aan de identiteit van een horecabedrijf en zorgen voor onderscheid. Wie gasten met verhalen weet te boeien, ziet zijn omzet stijgen. De verhalen hoeven niet per se spannend te zijn.

Goed verhaal is het nieuwe entertainment
Goed verhaal is het nieuwe entertainment

Herkenbaar verhaal

Als het gaat om storytelling kunnen producten uit de streek uitstekend worden ingezet. Het voordeel daarvan is dat er een herkenbaar verhaal aan vast zit, zegt C.K.M. van der Zanden van de Dorpsherberg in Ospel op Misset Connect. ‘Ik kan vertellen over de afkomst van de biefstuk doordat de Limousin-runderen op één kilometer van mijn restaurant grazen.’ Ook de slager bevindt zich in de omgeving. Dat versterkt het verhaal.

 

Niet super spannend

Wie aan storytelling doet, hoeft niet per se met superspannende verhalen te komen. Gewone wetenswaardigheden zijn voldoende om je te onderscheiden. Als er maar een link is met de zaak, de omgeving, het gerecht of de drank. Van der Zanden laat weten dat storytelling voor een restaurateur eigenlijk een must is. ‘De meeste horeca is tegenwoordig van een goede kwaliteit waardoor je met een beetje ‘entertainment’ net ietsjes meer kan brengen.’

 

Opvallende namen

Het gebruik van opvallende namen prikkelt de nieuwsgierigheid van gasten. Van der Zanden heeft gerechten met namen zoals Erhtelpan, Vlikkenturf, Uitsmijter Mijl op Zeven, Tosti Meerbaansblaak, Boolespaai, Katrol Soep en Karel Kraai Keuze op de kaart staan. ‘De nieuwsgierigheid bij de gasten wordt gewekt en ze vragen naar de oorsprong van de namen.’

 

Boeiend vertellen

Verhalen hoeven niet altijd betrekking te hebben op de menukaart, de zaak of de omgeving. Andere onderwerpen, mits boeiend gebracht, kunnen ook leiden tot extra omzet, zo blijkt uit een bijdrage van Yuquinda van den Broek op Misset Connect. Ze bezocht een grachtenfestivalconcert in een tuin in Amsterdam-Noord en kreeg als toegift een storyteller. Deze werd ademloos beluisterd. De zelfgebakken taarten en de thee en de koffie die daarna naar buiten kwamen, vonden gretig aftrek. ‘Uiteraard tegen betaling.’ Hoewel het verhaal niet over eten of drinken ging, leidde het toch tot extra bestellingen. De ambiance en de sfeer droegen daar aan bij, meldt Van den Broek.

 

Fantasie ondersteunen

Het kan geen kwaad om de fantasie een beetje te ondersteunen. Dat kan door bepaalde attributen aan te brengen in de zaak. Attributen die betrekking hebben op de geschiedenis of op sagen en legendes. Bij De Klep in Venlo hebben ze begrepen hoe dat werkt. Louis en Eef Klaassens hebben aan de buitenmuur het ‘hoefijzer van het paard van Napoleon’ ingemetseld. Daar kun je mooie verhalen over vertellen.

 

Theeplukster vertelt

Soms kun je gebruikmaken van concepten van leveranciers of fabrikanten, zo blijkt uit informatie van Mirjam Groten van Max Havelaar. In het geval van Communitea bijvoorbeeld. Dit is de nieuwe thee-lijn van Peeze waarbij de theeplukster is gevraagd te helpen met de vormgeving van de theezakjes. Daarnaast zit in elk envelopje een boodschap van de theeplukster, zoals bij de aardbeienthee. Muttih Lingeshwarie meldt: ‘We plukken elke dag ongeveer 18 kilo theebladeren, die verwerkt worden tot ongeveer 4 kilo zwarte thee. In Sri Lanka groeit ook volop fruit dat we in onze thee verwerken. De aardbei is echter mijn lievelingsvrucht. Op mijn eigen manier heb ik hem voor de verpakking nagetekend. Vol smaak en kleur. In deze thee zijn echte stukjes aardbei terug te vinden.’ 
Zie Communitea.nl.

 

Boom planten

In eigen land liggen er ook mogelijkheden. Dat bewijst koffiebranderij Miko dat het merk Puro een extra groene uitstraling geeft door de samenwerking aan te gaan met Natuurmonumenten in Nederland. Als je start met Puro-koffie, dan wordt er namens jouw bedrijf een boom aangeplant, zie Purokoffie.nl. De groene uitstraling is verder terug te vinden in het servies en de randproducten zoals koekjes, melkcupjes en chocolaatjes. Als bedrijf krijg je ook een certificaat om je medewerkers en gasten te informeren en dus aan storytelling te doen.

 

Vuurgeest

Verhalen liggen aan de basis van de vijf nieuwe horecaconcepten die Albron en Center Parcs in België introduceerden. Storytelling is een belangrijk element. Want dat draagt bij aan avontuur en beleving, twee pijlers waarop Center Parcs is gestoeld. Fuego Adventure Grill is één van de vijf concepten. In dit grillrestaurant wordt de sfeer van een mystieke Aztekentempel opgeroepen, ontdekt in de Zuid-Amerikaanse jungle. Het is er donker, en je zou er bijna de weg kwijtraken. Daarom krijgen gasten na het ‘inchecken’, behalve een spannend verhaal, iets te eten mee voor onderweg naar hun tafel voor het geval ze verdwalen. Ondertussen moet er ook nog geofferd worden aan Atula de vuurgeest.

 

Tragische geschiedenis

Het concept Nonna’s Family Pizza é Pasta, een pizza- en pastaformule, is gebaseerd een tragische geschiedenis die zich afspeelde in Zuid-Italië. Guiseppe, de man van Nonna, werkzaam in een steengroeve, komt op een bepaalde dag niet meer thuis. Is hij verongelukt? Er met een andere vrouw vandoor? De gasten komen het niet te weten. Nonna ook niet. Zij moet in ieder geval alle zeilen bij zetten om de kost te verdienen met haar restaurant aan huis, Nonna’s genoemd. In dat restaurant doet de piaggio van de verdwenen echtgenoot dienst als ijsbuffet. Een dame loopt verkleed als Nonna rond. Zij zet de legende kracht bij. In de serre van het restaurant staat een kledingkast met daarin antieke vrouwenkleding. De jurken van de vrouw des huizes.

 

Ruzie in de keuken

Storytelling gaat soms verder dan informatie verschaffen. De medewerkers van Nonna’s maken in de open keuken soms ruzies waar de stukken vanaf vliegen. Ze acteren om de Italiaanse sfeer te benadrukken. Zuid-Europees temperament ligt aan deze scenes ten grondslag.

 

Wie ben je? Waarin ben je uniek?

Het fenomeen storytelling is de laatste jaren in opkomst. Steeds meer bedrijven houden zich ermee bezig, ook buiten de horeca. Een van de tips die Storytelling People, een bureau dat zich bezighoudt met storytelling, verstrekt is: geloof in de kracht van authenticiteit. ‘De authenticiteit van uw organisatie is van onschatbare waarde. Producten en diensten gaan immers steeds meer op elkaar lijken.’
De persoonlijkheid van een onderneming – uw identiteit – wordt de belangrijkste factor bij de keuze van de klant, aldus Storytelling People. ‘Wie ben je? Waarom ben je hier? Waarin ben je uniek? Hoe eerlijk ben je? Storytelling brengt de geloofwaardigheid van uw verhaal tot leven. Storytelling is authentiek, persoonlijk, verhalend en overtuigend. Storytelling verbindt, vernieuwt, geeft plezier, betekenis, richting en brengt de organisatie in beweging naar de gedroomde toekomst.’