artikel

Scoor met opvallende acties

Horeca

Hoge kosten, grote onzekerheden. Wie een strandpaviljoen exploiteert, moet van goeden huize komen om er een inkomen aan over te houden. Wees creatief, maar reëel. Speel met acties in op de trends, maar houd rekening met de ligging en de beperkingen die daarmee gepaard gaan.

Scoor met opvallende acties
Scoor met opvallende acties

1 Begin er niet aan

Wie van plan is om een strandpaviljoen te beginnen, doet er goed aan om dat plan nog eens te overdenken. Tip 1 is, begin er niet aan. De kosten zijn hoog, de onzekerheid is groot. Hoge kosten omdat het gros van de paviljoens jaarlijks opgebouwd en afgebroken moet worden. Onzekerheid omdat de factor ‘weer’ van groot belang is. Bewolking, regen en wind kunnen het strandseizoen verpesten. Maar het kan nog erger. Dat is het geval als het Hoogheemraadschap of een andere instantie besluit dat het zand uit oogpunt van veiligheid opgehoogd moet worden. ‘Het paviljoen dat dan in de weg staat, zal moeten wijken voor het algemeen belang’, zegt adviseur Thierry Neuféglise.

 

2 Organiseer jezelf

De strandbranche zal zichzelf beter moeten organiseren zodat ze een volwaardige gesprekspartner kan zijn voor de gemeente en andere instanties, zegt Neuféglise. In die gevallen kun je bijvoorbeeld voorkomen dat er extreem grote verhogingen van de pacht worden door-gevoerd. Ook kun je invloed uitoefenen op andere zaken die van belang kunnen zijn, zoals het parkeerbeleid. Slechte parkeer-faciliteiten bemoeilijken immers de toegankelijkheid.

 

3 Wees origineel

Het strand is een broedplaats van activiteiten geworden. Strandpaviljoenhouders organiseren van alles om gasten te trekken. Maar werkt dat ook? Ja het kan werken, maar dan zul je origineel moeten zijn, zegt Neuféglise. ‘Thema Caribische avond of Sil de Strandjutter is uitgewerkt. Verras de mensen. Hoe? Dat zal de onder-nemer zelf moeten bedenken.’ Hij voegt toe dat een strandpaviljoenhouder zich niet kan beperken tot één activiteit. Hij zal meerdere dingen ter hand moeten nemen, zoals vergaderfaciliteiten en het verhuren van strandstoelen, ligbedden, strandhokjes en bootjes.

 

4 Activiteiten voor bedrijven

Bied activiteiten en faciliteiten aan voor het bedrijfsleven. Denk aan workshops op allerlei gebieden: culinair, muzikaal of creatief. Een toenemend aantal strandpaviljoens biedt vergaderfaciliteiten of brainstormsessies aan. Het strand en de zee zorgen voor inspiratie.

 

5 Schakel bureau in

Wie originele activiteiten wil aanbieden, maar daarvoor zelf niet over de juiste of voldoende mankracht beschikt, kan een evenementenbureau inschakelen. Dan weet je zeker dat de activiteit goed wordt uitgevoerd. Het hoeft in dat geval niet beperkt te blijven tot beachvolleybal. Ook het zelf maken van vliegers of een spelletje ‘Wie is de mol’ kan een leuke aanvulling zijn. Strandpaviljoen Piet Hein in Vlissingen timmert aan de weg en laat een bureau dit soort activieiten verzorgen.

 

6 Plaatsgebonden succes

Origineel zijn is toe te juichen, maar bedenk wel dat dat op sommige plaatsen geen zin heeft. Als het strandpaviljoen over een achterland beschikt dat dicht in de buurt ligt, is de kans op succes groot. Maar als dat achterland veraf gelegen is, heb je een ander verhaal, zegt paviljoenhouder Thomas van der Ploeg, eigenaar van strandrestaurant Paal 6 in Julianadorp en Woest in Callantsoog. ‘Als het achterland veraf gelegen is, kun je de mooiste activiteiten organiseren, maar als het weer tegenzit, komt er niemand en kost het geld.’

 

7 Pop-up store

In leegstaande winkelpanden verschijnen zogeheten pop-upstores, tijdelijke winkels. Waarom zou dat op het strand niet kunnen?, vraagt Van Spronsen & Partners zich af in een publicatie over strandhoreca in de periode 2009 – 2013. ‘Werk samen met de leverancier en laat de pop-upstore sponsoren door een nieuw hip drankje.’ 
Of creëer op het strand een pop-upwijnbar om liefhebbers te laten kennismaken met het wijnassortiment en om de zintuigen te prikkelen. Een pop-uprestaurant op het strand zou ook kunnen. Geef een beroemde chef-kok daar een podium en trek een andere groep bezoekers aan, eventueel ook bij minder mooi weer.

 

8 Creëer bioscoop

Bioscoop op locatie is in opkomst, signaleert Van Spronsen & Partners. ‘We zien het de laatste tijd steeds meer.’ Zo serveert restaurant One in Roermond een diner in combinatie met een film. Op Curaçao is een strandtent die wekelijks een filmavond organiseert. Met succes. ‘Waarom niet samenwerken met bioscopen om tijdens warme periodes movie nights te organiseren?’, vraagt het adviesbureau zich af. ‘Wat is er nou lekkerder of romantischer dan met je voeten in het zand een cocktailtje in je hand in de openlucht een filmpje te bekijken?’

 

9 Denk aan 16- en 17-jarigen

Door de per 1 januari aangepaste wetgeving mogen 16- en 17-jarigen geen alcohol meer drinken. Daarom zouden strandpaviljoenhouders zich op deze groep kunnen richten met alcoholvrije bieren zoals Radler. ‘Deze zullen dit jaar nog meer aan populariteit gaan winnen’, aldus Van Spronsen & Partners. ‘Ook alcoholvrije mixdranken zijn in opkomst. Er bestaat een breed assortiment aan sterke alcoholvrije dranken, van whisky en sangria tot rum en likeuren. Een uitkomst voor de jeugd die toch rum-cola kan drinken, maar dan alcoholvrij.’

 

10 Jaarrond niet ideaal

Wie meer uit zijn strandpaviljoen wil halen, kan zich toeleggen op een jaarrond exploitatie. Het paviljoen wordt in dat geval niet afgebroken, maar blijft het hele jaar toegankelijk. Maar dit is minder aantrekkelijk dan het lijkt. Gasten weten de weg naar het strand met slecht weer vaak niet te vinden. Omzet blijft achterwege, terwijl de exploitant wel kosten moet maken. Dit wordt verergert door het feit dat de exploitant in sommige gevallen verplicht is om een x-aantal dagen per week open te zijn, ook al is het slecht weer en komt er vrijwel niemand. Een dergelijke afspraak met bijvoorbeeld de gemeente kan wel eens duur uitpakken.

 

Bruiloft aan Zee

Het idee om het strandpaviljoen aan te bieden voor het vieren van bruiloften is uiteraard verre van nieuw. Maar je kunt het extra aantrekkelijk maken door meer aan te bieden dan het feest alleen. Strandpaviljoen Het Wantveld in Katwijk doet dat. ‘Wij kunnen alles voor u verzorgen’, zo meldt het paviljoen. Daarmee ontzorgen ze het bruidspaar.
‘Wij kunnen zelfs een invulling geven aan uw dag. Hiervoor bieden wij een weddingplanner. In samenwerking met de weddingplanner kunnen wij fotografie, muziek en zelfs vervoer en trouwauto’s voor u organiseren’, zo wordt gemeld op de site. Fraaie foto’s van bruidsparen op het strand vergroten de aantrekkingskracht nog eens extra. ‘Wilt u livemuziek, heeft u zelf een dj of misschien gewoon een mp3-speler? In overleg kan het allemaal.’ Informeer naar de mogelijkheden en geniet van het gemak van onze service.’
Hetwantveld.nl