artikel

Horeca Top 100 2014 nr.23: Ikea

Horeca

Ze zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse samenleving: de Ikea-woon-warenhuizen. De laatste jaren zijn ze synoniem geworden voor Zweeds eten voor een goede-prijskwaliteitverhouding. Frites, Zweedse gehaktballetjes en zoete lekkernijen als kaneelbolletjes en bessentaart doen het goed bij de Hollandse gasten.

Wereldwijd is de omzet van Ikea zo’n € 1,4 miljard. Nederland draagt daaraan bij met twaalf vestigingen. Hoewel Ikea ook eten voor thuis verkoopt, wordt de meeste foodomzet in de restaurants behaald. Naast de bekende hotdogs en softijs to go, is het ontbijten voor €1 een trekker. Vorig jaar moest zelfs Ikea Delft op slot omdat het te druk was met ontbijtgasten.
Mede omdat de ontbijtmarkt groeit, schatten we in dat de foodomzet in 2013 gestegen is naar zo’n € 57,5 miljoen.


Vestigingen: 12

Omzet: €57,5 miljoen (€55 miljoen) ▲4,5%

Rapportcijfer: NB/ Economisch klimaat: NB

Verwachte omzetgroei: NB 
www.ikea.nl