artikel

Horeca Top 100 2014 nr. 6: La Place

Horeca

Voor het eerst in jaren geen autonome omzetgroei voor La Place, de parel van de vaderlandse foodbusiness. Het is typerend voor de leegloop van onze winkelstraten.

Bart van den Nieuwenhof, ceo La Place, noemt de dalende bezoekerstrend in de Nederlandse binnensteden het zakelijk dieptepunt van 2013. Begin vorig jaar verwachtte La Place nog een groei van 5 tot 7 procent, maar die kwam uit op nul: de omzet en het aantal vestigingen in Nederland bleef vorig jaar stabiel. Om de positie op de Nederlandse markt te versterken, gaat Van den Nieuwenhof dit jaar investeren in marketing en acht extra vestigingen. Hij verwacht daarmee in Nederland een omzetgroei van 2 à 3 procent te realiseren. Tegelijkertijd kijkt hij nadrukkelijk over de grenzen. La Place moet internationaal groeien en opende in 2013twee vestigingen in Duitsland. Franchise speelt bij die groeistrategie een grote rol.

vestigingen: 122

Omzet: €225 miljoen (€225 miljoen) • 0%

Rapportcijfer: 7 / Economisch klimaat: 6,5

www.laplace.nl