artikel

Meer gasten dankzij de supermarkt

Horeca

De supermarkt is niet de vriend van de horecaondernemer, want de omzet van de eerste gaat vaak ten koste van de tweede. Toch kunnen retailer en horecaondernemer elkaar versterken. Denk aan gezamenlijke acties en aan de verkoop van bijzondere attributen, dranken en maaltijden voor thuisverbruik.

Meer gasten dankzij de supermarkt
Meer gasten dankzij de supermarkt

1 AH-spaaractie

In de wereld van de supermarkten wordt niet alles centraal geregeld. Supermarktondernemers hebben bepaalde vrijheden. Samenwerkingsverbanden met anderen, bijvoorbeeld met horecaondernemers, zijn mogelijk, zegt Anoesjka Aspeslagh, woordvoerder van Albert Heijn. Ze draagt een voorbeeld aan uit 2012 van het Utrechtse visrestaurant Harbour. Een spaaractie. Bij elke €10 aan boodschappen ontving de klant een spaarpunt. Tien spaarpunten waren goed voor een gratis driegangen-menu. De actie werd een succes. Het restaurant ontving veel meer gasten dan normaal. De restauranthouder had de actie bedacht en samen met de supermarktondernemer uitgewerkt.

2 Samen met supermarkt

Samen met een supermarkt reclame maken. Wouter Wolters van cafetaria Preuverie De Toren in Echt deed dat. Samen met de plaatselijke Plus-supermarkt verstuurde hij twee jaar lang in de zomer flyers waarin de producten en diensten van beide ondernemingen ter gelegenheid van negen koopzondagen werden aangeprezen. Op die manier versterkten de bedrijven elkaar.

3 Word supermarktondernemer

Horecaondernemers die niet meer op  willen boksen tegen de grote supermarkten, kunnen het over een andere boeg gooien. Ze kunnen als franchisenemer de supermarktwereld betreden. AH-woordvoerder Aspeslagh: ‘Onze franchisenemers zijn doorgaans afkomstig uit ondernemerskringen. Horecaondernemers kunnen geschikt zijn.’

4 Horeca versterkt

Horeca kan retail versterken. Neem de boekwinkel, de rijwielhandel of de textielzaak die een coffee corner exploiteren. De winkel wordt daardoor aantrekkelijker en de horecaomzet is een welkome aanvulling op de reguliere omzet. Een sprekend voorbeeld is de Haagse boekhandel Paagman, al jaren succesvol met het Kicking Horse Café, genoemd naar een koffiemerk dat de familie Paagman jaren geleden in Canada ontdekte. De boekhandel startte met de verkoop van koffie, thee, brownies en muffins. Dat pakket werd uitgebreid met Kicking Horse-artikelen, zoals T-shirts, bekers en apparaten. Daarna voegde men broodjes en eenvoudige lunchgerechten toe. Vervolgens introduceerde Paagman avondmaaltijden.

5 Eigen beheer

Het voorbeeld Paagman toont aan dat er mogelijkheden liggen voor retailers om leuke dingen te doen met horeca. Ook andere aanbieders zoals Ikea bewijzen dat. Het is opvallend dat deze retailers de horeca in eigen beheer hebben. Liggen er voor horecaondernemers en cateraars kansen bij retailers? Ja, er zijn voorbeelden van bedrijven die diensten of producten leveren aan retailers. Hutten Catering brengt onder de naam De Guijt streekproducten op de markt die onder meer geschikt zijn voor retailers. Koks, waaronder ook restaurant-eigenaren, verzorgen kookdemonstraties in supermarkten.

6 Wijn verkopen

Horecaondernemers kunnen in hun bedrijven artikelen verkopen. T-shirts, handdoeken en andere zaken met de naam en het logo van het bedrijf erop. Maar je kunt ook gewoon overgaan op de verkoop van wijnen. Als gasten genieten van een bepaalde wijn, stellen ze het op prijs als ze die in kunnen kopen om thuis te gebruiken. Dat geldt ook voor bepaalde streekgerechten die elders niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn, zegt Arne Heitmeijer van adviesbureau For-ward. Zelf dreigde hij als horecaondernemer een keer te blijven zitten met een kelder vol wijn. ‘Ik heb de wijnen aangeboden tegen inkoopsprijs plus €7,50. Dat liep als een trein, in no time was de kelder leeg.’

7 Inkopen bij supermarkt

Het is een bekend feit dat supermarkten hun producten voordelig aanbieden en dat restaurants relatief duur zijn. Maar dat hoeft niet per se negatief uit te pakken voor de horeca. Als je maar creatief bent en het anders doet dan anderen. Dat bewijst ondernemer Ad Sedubun die met restaurant Dill in Den Haag van de nood een deugd maakt. Alle producten koopt hij tegen lage prijzen in bij de supermarkt. Dat is ook een vorm van samenwerking. Gasten krijgen voor €5 een compleet verzorgde maaltijd aangeboden. Koks bereiden de gerechten. Werklozen en stagiairs worden ingezet als obers, waardoor de kosten laag zijn.

8 Alles te koop

Er zijn ook formules waarbij ondernemers zo’n beetje alles wat in hun zaak aanwezig is, te koop aanbieden. Kekdelft is er zo één. De retail bestaat overwegend uit designproducten die door kunstenaars en ontwerpers uit de regio op de markt worden gebracht. Hebbedingetjes die je op weinig andere plekken kunt kopen. Van theezeefjes tot meubels. Komen de mensen daar op af? Ja, de zaak zit iedere dag vol, zegt een woordvoerder. Horeca-adviseur Joost Verhoeff uit Delft: ‘Deze formule is een verrijking voor de binnenstad.’

9 Door elkaar heen

Het door elkaar heen lopen van formules en branches zal in de toekomst toenemen. Supermarkten en horeca komen aan het einde van hun levenscyclus, schrijft Jan-Willem Grievink in het rapport Top Topics 2013. Hij ziet in de VS hybride vormen ontstaan van foodretail, horeca en speciaalzaak. Daarmee wordt ingespeeld op de consument die niet meer vanzelfsprekend naar de supermarkt of het restaurant gaat. De consument ziet de supermarkt als een tijdrovende optie en het restaurant als een dure. Hij speelt met opties: wat wil hij eten, waar koopt hij, tegen welke prijs, welke kwaliteit? En dan de vraag of hij ter plekke, onderweg, thuis of ergens anders gaat eten. De branche moet inspelen op dit foodshoppergedrag, aldus Grievink. Hij verwijst naar La Place die retail en horeca aanbiedt en naar Albert Heijn die AH to Go oprichtte.

Regels

Als een ondernemer horeca met detailhandel wil combineren, moet hij nagaan of het bestemmingsplan hem dat toestaat in het betreffende pand. Is dat niet het geval, dan kan hij bij de gemeente om toestemming vragen. Het beleid van gemeenten ten aanzien van retail en horeca verschilt.
De Drank- en Horecawet is eveneens van belang. Ook die stelt regels. Een horecabedrijf mag detailhandel bedrijven mits dat plaatsvindt in een lokaliteit die betreden kan worden zonder het horecagedeelte te betreden. Het idee hierachter is dat het winkelend publiek niet in de verleiding mag worden gebracht om alcohol tot zich te nemen tijdens het winkelen. Gaat het om een alcoholvrije horecazaak, dan kunnen horeca en detailhandel in de meeste gevallen wel in één ruimte plaatsvinden. Het is aan te raden om een en ander na te trekken bij de gemeente.

Bijna een jaar geleden opende Jumbo de Foodmarkt in Breda, een supermarkt vol horeca-units. Misset Horeca liep die dag met conceptkenner Reoewein Niesten door de winkel. Bekijk via de QR-code de videobeelden.