artikel

Vrouw waardeert persoonlijke aanpak

Horeca

Dat vrouwelijke gasten belangrijk zijn voor een horecabedrijf, is bekend. Want vrouwen trekken mannen. Door extra aandacht te besteden aan sfeer, ambiance, inrichting en persoonlijk gastheerschap maak je een horecabedrijf aantrekkelijk voor vrouwen. Maar overdrijf het niet.

Vrouw waardeert persoonlijke aanpak
Vrouw waardeert persoonlijke aanpak

1 Schoon en fris

Vrouwen geven de voorkeur aan schone, lichte, frisse horecagelegenheden waar ze gezonde, vetarme gerechten kunnen bestellen. Een fris geurtje doet wonderen. Vrouwen gaan anders uit dan mannen. Ze hangen niet aan de bar, maar genieten samen met anderen van een hapje en een drankje. Ze zijn erg gevoelig voor ambiance, sfeer en persoonlijke aandacht.

2 Vrouw alleen

Een horecaonderneming waar vrouwen zich thuis voelen, heeft zijn zaken goed voor elkaar. Omdat vrouwen extra gevoelig zijn voor gastheerschap en een sfeervolle inrichting, is het een teken aan de wand als zij zich ergens prettig voelen. Zeker als het gaat om vrouwen die de zaak in hun eentje bezoeken, zegt Laetitia van Ostaden Trimbach, samen met haar man eigenaar van Hermitage Boshuys in Oisterwijk en van DPS-hospitality.  
‘Vaak heb je als vrouw het gevoel dat ze je bestuderen als je een horecabedrijf binnenkomt. In veel gevallen is er ook sprake van gesmiespel, dan praten ze over je in de zin van: goh, wat een lekker ding. Daar voelen de meeste dames zich zeer ongemakkelijk bij. In een goed bedrijf word je als vrouw meteen op je gemak gesteld. Je krijgt aandacht, waardering en respect. Daar is empathie en ervaring voor nodig. Het trainen van je medewerkers helpt daarbij.’

3 Geef wat weg

Wie extra vrouwen in zijn zaak wil, zal daar wat voor moeten doen. Adverteer in vrouwenbladen, richt je op netwerkclubs van vrouwen, adviseert Arne Heitmeijer, eigenaar van For-ward management in gastvrijheid en horecaondernemer. ‘Meld jezelf aan bij zo’n netwerkclub. Geef iets weg. Houd ze de eerste bijeenkomst vrij en zorg ervoor dat ze jouw bedrijf als thuis-basis gaan kiezen. Geef die vrouwen bijvoorbeeld een bon waarmee vriendinnen een paar consumpties gratis kunnen krijgen.’

4 Van alle leeftijden

Het is te simpel om vrouwen te zien als  één doelgroep. Ze zijn natuurlijk van alle leeftijden: studerend of werkend, jong of wat ouder, kapitaalkrachtig of krap bij kas, single of met een relatie, met of zonder kinderen.
Heitmeijer: ‘Verdiep je in de doelgroep. Zijn het werkende vrouwen? Dan willen ze na het werk misschien ontspannen met een drankje en een hapje. Als ze in een bepaald bedrijf werkzaam zijn, kun je adverteren in hun personeelsblad. Verplaats je in je doelgroep, investeer daarin.’

5 Ladies night

Thema’s en speciale avonden kunnen ook werken. Een ladies night bijvoorbeeld. Het horecabedrijf is op die avond alleen toegankelijk voor vrouwen. Heitmeijer: ‘Dat kun je op vastgestelde avonden doen. Op iedere derde donderdag van de maand bijvoorbeeld. Als je dat te ver vindt gaan,  kun je kiezen voor ladies first. In dat geval zijn mannen pas later op de avond welkom.’

6 Proper en licht

Wie vrouwen wil trekken, zal ervoor moeten zorgen dat de zaak proper en licht is. Dat geldt zeer zeker voor de toiletten. Daarnaast zou het prettig zijn als de damestoiletten uitgerust zijn met een ruimte waar vrouwen hun make-up bij kunnen werken. ‘Daar zouden ook vrouwendingen aanwezig moeten zijn zoals deodorant, maandverband en haarlak’, 
zegt Laura de la Mar van Gastvrijheid in bedrijf.

7 Bier in wijnglazen

Extra aandacht besteden aan vrouwen is prima, maar sla niet te ver door. Een aparte parkeerplaats voor vrouwen zodat ze niet te ver door het donker naar de zaak hoeven te lopen, is geen goed idee, dan schiet je door, zeggen enkele deskundigen. Scheer ze ook niet over één kam. De la Mar: ‘Men denkt dat alle vrouwen geen bier drinken. Een misverstand. Veel vrouwen drinken geen bier, maar anderen wel. Ik houd er zelf ook van. Als ik bier bestel, vragen ze vaak of ik rosébier wil, want dat zullen vrouwen wel lekker vinden. Nee, ik wil écht bier. Maar ik zou het wel leuk vinden als ze dat bier in elegante glazen aanbieden, in wijnglazen bijvoorbeeld. Dat is dan weer typisch vrouwelijk.’

8 Verras haar

Vrouwen geven de voorkeur aan trendy ingerichte horecabedrijven. Met een verrassende wijnkaart, een dito menukaart en een keur aan cocktails. Geen bitterballen, maar lichte, verrassende hapjes. De la Mar: ‘Als mijn man en ik uit eten gaan, wil hij gewoon lekker eten, terwijl ik verrast wil worden. Zo bekijk ik de menukaart ook. En als er verrassende nieuwe gerechten zijn, probeer ik ze ook uit.’

9 Zij bepaalt

Inspelen op de wensen van vrouwen is om meerdere redenen aan te bevelen. Dat vrouwen mannen aantrekken, is daar één van. Een andere reden is dat vrouwen in de meeste gevallen bepalen in welk restaurant een stel of een gezin gaat eten.

10 Doe zelf onderzoek

Onderzoek de wensen van vrouwen en mannen. Breng de verschillen in kaart en doe er wat mee. Klanttevredenheidsonderzoek kun je uitbesteden, maar er is ook veel voor te zeggen om het zelf te doen. Zie het als een extra contactmoment. De la Mar: ‘Vraag gewoon oprecht wat je vrouwelijke klanten ervan vinden. Wat missen ze? Wat juichen ze toe? Hoe kan het beter? Ik denk dat dat goed werkt. Ik was met een vriendin in een restaurant waar de chef ons aan het einde van de avond vroeg wat we ervan vonden. Geen routinematige vraag, nee, hij wilde echt onze mening. Het werd een goed gesprek. Leuk voor ons en zinvol voor hem, want hij kon aan de hand van onze antwoorden aanpassingen doorvoeren.’

11 Details wegen zwaar

Details zijn belangrijk. Vrouwen letten er sterk op. Een serveerster die er leuk uitziet, haar werk goed doet, maar toch een tikkeltje arrogant overkomt, wordt door de vrouwelijke gast niet op prijs gesteld. De la Mar: ‘Een mannelijke gast neemt dat op de koop toe, omdat ze er zo leuk uitziet. Een vrouwelijke gast denkt: de volgende keer eet ik wel ergens anders.’

Geen dom blondje s.v.p.

De voorkeuren van vrouwen zijn vaak onderwerp van gesprek en van publicaties geweest. Uit die publicaties komt onder andere naar voren dat vrouwen houden van witte wijn en champagne als het gaat om alcoholische dranken. Doordrinkbaarheid is daarbij belangrijk.
Gaat het om eten en drinken, dan gooien verse gerechten hoge ogen. Volkorenbrood, vis en salades worden hoog aangeslagen. Een verrassende kaart wordt door vrouwen op prijs gesteld.
Een aantrekkelijke vrouw achter de bar of in de bediening die loopt te flirten met mannen, wordt door de vrouwelijke gasten niet op prijs gesteld. Het domme blondje kan wat hen betreft achterwege blijven.
Als diezelfde aantrekkelijke vrouw zich als een volwaardig gastvrouw presenteert en in staat is om met mannen én vrouwen een goed gesprek te voeren, zullen vrouwelijke gasten haar zeer zeker accepteren. En de mannen ook.