artikel

De kracht van het interieur

Horeca

De zuigkracht van een horecabedrijf wordt vergroot door een interieur dat aansluit bij de aard en de ligging van de onderneming en bij de doelgroep. Wees creatief en authentiek, maar bedenk het niet allemaal zelf, schakel een deskundige in. Soms moet je niet alleen de inrichting maar ook het concept aanpassen.

De kracht van het interieur
Illustratie Lex van de Oudewetering

 

1 Schakel deskundigen in

Je komt ze in de horeca steeds meer tegen; sterke staaltjes op het gebied van inrichting. Horecalocaties waar alles lijkt te kloppen. Gevarieerd, verrassend, sfeervol en trendy. Evenwichtig uitgevoerd, afgestemd op de doelgroep en de plaats.

Hoe doet de ondernemer dat? Omdat de omstandigheden overal verschillen kun je geen blauwdruk geven voor het inrichten van horecabedrijven. Wel staat vast dat er maar weinig ondernemers zijn die het geheel op eigen kracht kunnen. Sfeer creëren is een vak. Schakel deskundigen in.

2 Stem alles op elkaar af

De kracht van een bedrijf waar gasten zich thuis voelen, is dat alle onderdelen op elkaar afgestemd zijn; locatie, bediening, product, inrichting. Soms kun je een horecabedrijf met een enkele ingreep aantrekkelijk maken. Bijvoorbeeld door 
een open keuken toe te voegen, door het meubilair aan te passen of sfeervolle zitjes te creëren. Maar dat heeft alleen effect 
als de harmonie niet wordt verstoord.

Het komt vaak voor dat ondernemers geen geld kunnen vrijmaken om hun interieur compleet te vernieuwen. Ze bezoeken een meubelzaak en doen zelf de inkopen. Goedkoop. ‘Grote kans dat er dingen niet kloppen’, zegt Henriëtte Harbers-Voortman, interieurdesigner bij Kaja. Dat er voordelige stoelen worden gekocht, is wat haar betreft geen obstakel, maar ga wel na of die stoelen passen in de zaak. ‘Zo niet doe er dan wat aan. Door de stoelen te laten bekleden met een bepaalde stof kunnen ze wellicht wel tot hun recht komen. Dat hoeft niet altijd veel te kosten’

3 Zorg voor onderscheid

Weet wat er in de buurt op het gebied van horeca wordt aangeboden. Niet om het zo te doen, maar juist om het anders te aan te pakken. Zorg voor onderscheid. Dat kan op heel veel manieren. Door een kauwgomballenautomaat in het midden van de zaak te plaatsen of door een wand met foto’s te bekleden. Portretten van bekende Nederlanders bijvoorbeeld en beelden van vroeger. Het is bevorderlijk voor de sfeer als gasten iets waar ze over kunnen praten.

4 Betrek de keuken

Beleving is belangrijk. Daarom doen restaurants er goed aan om de keuken bij de zaak te betrekken. Een open keuken bevordert de beleving. Je zou in die keuken een houtskooloven kunnen aanleggen, oppert Harbers-Voortman. ‘Daarmee onderscheid je je nog eens extra. Je ruikt het, je ziet het, je proeft het, mensen praten erover, pure beleving.’

5 Maak lege zaak aantrekkelijk

Een volle zaak trekt mensen. Maar je zult eerst wel met een lege zaak moeten beginnen. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf sfeervol is terwijl die leeg is of er maar twee of drie gasten aanwezig zijn? De inrichting speelt daarbij een rol. Zorg voor variatie. Hoekjes en zitjes. Breng hoogteverschillen aan door statafels te plaatsen. Creëer intimiteit met spotjes. Plaats niet alleen vierkante tafels, maar ook ronde. Die zijn minder makkelijk in het gebruik, maar ze dragen wel bij aan de sfeer en zijn praktisch voor groepjes die bij elkaar willen zitten.

6 Check bouwtekening

Architecten zijn creatief, maar op het praktische vlak laten ze steken vallen, hoor je altijd. In de praktijk blijkt dat ook vaak zo te zijn. Daarom is het aan te raden om in geval van nieuwbouw het ontwerp van de architect aan een gespecialiseerde horeca-inrichter voor te leggen. Zodat deze onvolkomenheden kan opsporen. Vaak liggen die onvolkomenheden op het gebied van de routing, maar soms gaat het verder. Harbers-Voortman van Kaja: ‘Ik heb wel eens een ontwerp beoordeeld waarbij de architect ervan uitging dat er 80 zitplaatsen waren. Wat bleek? Het waren er maar 50.’ Pijnlijke misser. De ondernemer was bij zijn prognoses uitgegaan van 80 zitplaatsen en moest dus opnieuw gaan calculeren.

7 Fiets aan de muur

Interieurgoeroes hebben zo hun eigen voorkeuren. Nuttig om daarvan kennis te nemen, maar ga vooral je eigen gang. Zo heeft Rein Rambaldo van de Horecafabriek een broertje dood aan fietsen aan de muur. We zien het te pas en te onpas, maar deze trend is absoluut voorbij, zegt hij. Maar waarom niet? Als het horecabedrijf zich in een provinciestad bevindt, is de kans groot dat je je wel degelijk onderscheidt met een fiets aan de muur. Ophangen die tweewieler!

8 Pas ook kaart aan

Authenticiteit en originaliteit zijn van het grootste belang. Een inrichter die daar ver in gaat is Bob Kip van Bob Interieur & Architectuur in Arnhem. Bij een restyling kan het voorkomen dat hij zich niet tot de inrichting beperkt maar ook de kaart van het restaurant in overleg met de eigenaar aanpast. Hij verstrekt een voorbeeld. ‘Waarom bieden restaurateurs van Marokkaanse afkomst niet de authentieke Marokkaanse keuken in plaats van een risicoloze tussenvorm’, vraagt hij zich af.
Een restaurateur die kinderpizza’s voor € 5,- (‘Met korting nota bene’) verkocht, kon in zijn ogen beter wat anders doen. ‘Maak er een mannenbar van’, heb ik hem geadviseerd. ‘Bied steaks aan met gepofte aardappelen. Zorg voor een sfeervol interieur en creëer een ruimte waar gasten kunnen wachten en een gezellig een borrel kunnen drinken. Moet je eens opletten hoe druk het daar wordt.’

9 Getalenteerde ontwerpers

Nederland is een topland op het gebied van design. We staan op gelijke hoogte met Italië. Er zijn tal van jonge, creatieve ontwerpers die voor de horeca wat kunnen betekenen. Maak daar gebruik van. Dit advies is afkomstig van Victor le Noble van Tuttobene. ‘Ondernemers die zich echt willen onderscheiden, kunnen bij die ontwerpers terecht. Dan zitten hun gasten op stoelen die je nergens anders tegenkomt.’

Overdrijven mag

Als je een bepaalde sfeer wilt uitstralen dan kan enige overdrijving geen kwaad. Het versconcept van La Place bewijst dat. Grote manden met vers fruit, zakken met aardappelen, kookeilanden, koks die gerechten bereiden en goed gevulde buffetten zetten daar de toon. ‘Overdrijven mag, is zelfs aan te raden, maar zorg wel voor een totaalplaatje dat klopt’, zegt Jochem van de Ven van Vorm Martini. ‘Als je een oude fabriekshal omtovert tot restaurant is het raadzaam om elementen van vroeger te handhaven, graag op een opvallend manier. Stem daar de inrichting op af.’
Op de vraag wat de trends zijn, antwoordt hij: ‘De trend is dat alles kan als het verhaal maar klopt. Verder moet je onderscheidend zijn. Dat kun je op meerdere manieren doen. Een minimale inrichting of een strak design kunnen in sommige gevallen ook goed werken.’