artikel

Hulphonden in de horeca

Horeca 637

Ex-politieman Daan Spaans gaat zonder zijn buddyhond niet meer de deur uit. Het bezoeken van een hotel, restaurant of café is voor hem echter een uitdaging, omdat hij nog vaak de strijd moet voeren
of zijn viervoeter nu wel of niet mee naar binnen mag. En dat terwijl horecagelegenheden verplicht zijn hulphonden toe te laten.

Hulphonden in de horeca

Ex-politieman Daan Spaans kampt met een posttraumatische-stressstoornis (PTSS) en heeft om die reden een buddyhond. Hij is één van de gasten die begin oktober plaatsneemt aan tafel bij restaurant Jamie’s Italian in Rotterdam.

Begin dit jaar kreeg het restaurant een golf van kritiek over zich heen, toen een vrouw met blindengeleidehond werd geweigerd door een medewerker. Een misverstand dat bij de start van de Week van de Toegankelijkheid werd rechtgezet met een door het restaurant verzorgde lunch voor KNGF Geleidehonden. Met de lunch wil het restaurant laten zien dat mensen met een beperking, én hun geleidehond altijd van harte welkom zijn. ‘Dat zou in de hele horecawereld het geval moeten zijn’, aldus Larissa Molenaar, pr-manager van Jamie’s Italian Nederland. Onwetendheid is echter vaak de oorzaak van ontoegankelijke horeca voor hulphonden, aldus KNGF.

Verandering wet

Sinds 14 juni 2016 is de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte uitgebreid met het zogenoemde aanbod van goederen en diensten. Daarin is opgenomen dat assistentiehonden moeten worden toegestaan bij openbare ruimten. Ook is bepaald dat vanaf januari 2017 publieke gebouwen, waaronder horeca, moeten worden aangepast voor mensen met een beperking. Daarnaast werd in de hygiënecode voor de horeca die in april werd gelanceerd, een paragraaf opgenomen over hulphonden. Volgens de nieuwe regels mogen hulphonden worden toegelaten in horecabedrijven, en dus ook in restaurants.

Discussie

‘Het is echter nog niet overal doorgedrongen dat de wet is veranderd’, zegt Peter van der Heijden van KNGF. Spaans meldt dat hij en zijn hond bij drie op de tien restaurants worden geweigerd. ‘In veel gevallen gaan – na uitleg van zijn situatie – de deuren alsnog open. Maar die discussie levert veel prikkels op. Vooral bij Aziatische restaurants is de onbekendheid groot.’ Om niet te vervallen in een welles-nietesdiscussie, bezoekt hij de horecagelegenheden waarvan hij uit ervaring weet dat hij en zijn viervoeter er welkom zijn.

Spaans denkt dat hij relatief vaak wordt geweigerd bij horecagelegenheden, omdat bij hem de
beperking niet zichtbaar is. Nelis Jutte, tevens eigenaar van een zogeheten PTSS-hulphond, zegt ook die ervaring te hebben. ‘Ik neem van tevoren telefonisch contact op als ik naar een restaurant of hotel wil.’ Als Jutte aan tafel vertelt over de discussies die hij heeft moeten voeren om met zijn hond een horecagelegenheid binnen te komen, windt hij zich zichtbaar op. Zijn viervoeter die ogenschijnlijk rustig ligt te slapen, komt direct in actie en vraagt aandacht van zijn baas. ‘De hond voelt nu dat ik stress ervaar.’ Zijn viervoeter wekt hem ook als hij nachtmerries heeft, zodat herbelevingen stoppen. Daarnaast trekt die zijn baas weg uit een stressvolle situaties, of vormt een buffer tussen zijn baas en andere mensen.

Smalle doorgang en hoge drempels

De in een rolstoel zittende Dieuwke Turksma – met assistentiehond Riki – benadrukt dat het niet altijd om een letterlijke toegangsweigering gaat, maar dat ze soms ergens niet naar binnen kan dankzij een te smalle doorgang, een te hoge drempel of omdat het invalidentoilet wordt gebruikt als bezemkast. ‘Men staat er niet bij stil dat dit praktisch gezien ook ontoegankelijk is.’ Toch zijn er ook genoeg horecagelegenheden waar honden hartelijk welkom worden geheten. ‘Dan zetten ze direct een waterbak klaar. Dat is zo fijn’, aldus Jutte en Spaans.

Ongehinderd

Het Keurmerk voor Toegankelijkheid werd in het leven geroepen, omdat per 21 januari 2017 horecagelegenheden en andere publieke gebouwen aanpassingen moeten doen, die leiden tot toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Locaties kunnen door het keurmerk worden getoetst op toegankelijkheid. Knelpunten worden in kaart gebracht, en er worden praktische verbeteradvieen gegeven. Met de app Ongehinderd kunnen onder meer toegankelijke hotels, restaurants en cafés worden gezocht. toegevoegde en beoordeeld.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels