artikel

Wat is in en wat is uit: tien ontwikkelingen in de horeca

Horeca

Horecaconcepten die uitsluitend eten, drinken of slapen aanbieden verliezen populariteit. De gast wil nieuwe emoties en ervaringen. Als het voorspelbaar raakt dan zal de belangstelling van korte duur zijn. Hippe koffiezaken en hotels met een goede bar zijn in opkomst. Dit zijn een paar uitslagen van het onderzoek dat Misset Horeca hield onder (inter)nationale designers. Zij vertellen welke horecaconcepten groeien in populariteit en wat echt niet meer kan.

Wat is in en wat is uit: tien ontwikkelingen in de horeca
Huiselijke sfeer is in. Foto Stan en Co in Arnhem. Beeld: Victor van Leeuwen

Concepten die groeien in populariteit

  1. Pop-upconcepten: eenvoudig tijdelijke locaties.
  2. Conceptmatige aanpak: doordachte formules met duidelijke keuzes en een specialisme.
  3. Een huisstijl die kwaliteit uitdraagt, met hoge kwaliteit food en interieur met rijke, luxe materialen.
  4. Huiselijke sfeer en een combinatie van verschillende interieurstijlen.
  5. Allday-concepten: focus op ambacht en zaken met een eigen identiteit. Storytelling is heel belangrijk.
  6. Hotels met een goede bar.
  7. Koffiezaken. Fris, open en kleurrijk.
  8. Concepten waar beleving een essentieel onderdeel is van het concept. Gasten moeten kunnen proeven, ontdekken en meemaken.
  9. Zaken met een internationaal design, zelfs eclectisch.
  10. Fast casual: bedrijven die snelle service leveren tegen lage prijzen en de zaak op een creatieve manier inrichten en runnen.

Wat niet meer kan

  1. Ketenmentaliteit: de ‘one-size-fits-all’-benadering.
  2. ‘Copy-paste’-concepten.
  3. Bedrijven die uitsluitend eten, drinken of slapen aanbieden. Nieuwe emoties creëren is noodzakelijk.
  4. Vintageachtige, ‘bij elkaar geraapte’ horecaconcepten, waarbij het studentengevoel en low-budget centraal staan.
  5. All-you-can-eat-concepten: horecazaken vol met meubilair en veel eten voor weinig geld. Het gaat nu veel meer om klasse. Horecaondernemers moeten er veel harder voor werken en er veel meer voor doen. Bovendien moeten mensen zorgvuldiger omgaan met voedingsstoffen en de hoeveelheid die ze eten.
  6. Voorspelbare concepten. Een concept moet een bepaalde diepte hebben. Als het voorspelbaar raakt, zoals bij vele burger- en kiprestaurants en bierconcepten, dan zal de populariteit van korte duur zijn.
  7. Fastfoodrestaurants die zich alleen richten op ongezond eten.
  8. Concepten die niet mee gaan in de veranderingen van de afgelopen jaren en krampachtig vast blijven houden aan dat wat 5 jaar geleden wel werkte, maar nu niet meer.
  9. Zaken die slecht verlicht zijn, ‘harde interieurs’ hebben of een nare akoestiek.
  10. Nep, onecht. Alle designtrends zijn gericht op het creëren van een unieke, authentieke ervaring. Imitatie in welke vorm dan ook is volkomen achterhaald en wordt niet geaccepteerd door de gast.

De laatste horeca ontwikkelingen als eerste in uw mailbox?

Mis niets meer dankzij de gratis Misset Horeca nieuwsbrief; zo’n 23.000 horecaprofessionals gingen u al voor! Meld u hier aan