artikel

De Stelling: ‘Recente WWZ-aanpassingen zorgen ervoor dat ik minder nulurencontracten afsluit’

Horeca

Twee horecaprofessionals reageren iedere twee weken op een actuele stelling. Deze week is de stelling: ‘Recente WWZ-aanpassingen zorgen ervoor dat ik minder nulurencontracten afsluit’. Lees hier de meningen van ARnoud Schimmel van Restaurant Van Speijk, in Egmond aan Zee en Jan Klinkenberg van Strandpaviljoen De Zeemeeuw in Noordwijk. Reageer ook op de stelling, laat uw mening horen in de reacties.

De Stelling: ‘Recente WWZ-aanpassingen zorgen ervoor dat ik minder nulurencontracten afsluit’

Een nulurencontract was voor mij de perfecte contractvorm om pieken in het bedrijf op te vangen.
Arnoud Schimmel: Dit werkt niet voor ons. Het is tweezijdig. De kans dat ze niet kunnen c.q. niet komen, is aanwezig en geeft de werknemers geen vertrouwen. De betere werknemers gaan op zoek naar een baan met meer zekerheid en dan ben je ze kwijt.
Jan Klinkenberg: Naast de 33 medewerkers met een contract werken wij op de piekdagen met studenten. Op een drukke dag werken er zo’n vijftig mensen. Als de zon gaat schijnen, kan het aantal bezoekers in korte tijd zomaar verdubbelen en omgekeerd zomaar halveren. Zowel werknemer als werkgever gaan heel soepel om met langer of korter werken. Een kwestie van geven en nemen, niemand zit te wachten op een regeling van minimaal 3 uur vergoeden. Weer een voorbeeld van zinloze bemoeizucht.

De nieuwe verplichtingen (minimaal 3 uur per keer vergoeden) maken zo’n contract voor mij niet meer aantrekkelijk.
Arnoud Schimmel: Dat is een onzinnige toevoeging. Je laat niet iemand voor 1 uur of hooguit 2 uren opdraven, dan klopt er iets niet in de bedrijfsvoering. Dus, minimaal 3 uur is een prima uitgangspunt.
Jan Klinkenberg: Sterker nog, zo wordt het ons onmogelijk gemaakt om ons bedrijf te runnen zoals bedoeld.

Bij een vast patroon in werktijden kan de werknemer je verplichten dat vast te leggen in een overeenkomst en dan geldt het contract niet meer.
Arnould Schimmel: Prima, vertrouwen uitspreken en dat laten merken aan je werknemers geeft hen meer zekerheid en dat is essentieel voor een goede samenwerking. Een contract voor bepaalde tijd is altijd de beste optie. Voldoet de werknemer niet, dan stop je het contract. Voldoet hij/zij wel dan zet je het voort. Je moet je best doen voor je mensen. Dan krijg je het beste resultaat, ook voor je onderneming.
Jan Klinkenberg: Studenten willen vrijheid hebben. Feestje, festival of een paar weken op vakantie et cetera. Ze willen niet gebonden zijn aan een contract en komen werken wanneer ze kunnen en willen. Vaak werken ze in de winter niet en komen ze in het voorjaar weer. Het is een komen en gaan. Wanneer we iedereen van contracten voorzien, dan moeten we een extra persoon in dienst nemen voor alle schriftelijke rompslomp.