artikel

Horeca Top 100 2016 nummer 1: McDonald’s

Horeca

Ja, McDonald’s staat nog altijd bovenaan de lijst en dat zal nog wel even zo blijven. De laatste jaren was nummer 2 Van der Valk aan een gestage inhaalslag begonnen, maar het verschil is dit jaar weer ietsje groter geworden. Saai? Misschien. Maar McDonald’s rust niet op de lauweren.

Sterker nog, zelden veranderde er zoveel bij de hamburgergigant als afgelopen jaar. Dat zal niet het gevolg zijn geweest van het aantreden van een nieuwe topman voor Nederland, maar het hangt er misschien wel mee samen. Manu Steijaart volgde in mei 2015 Jo Sempels op.

Buiten een handvol nieuwe vestigingen en het nog altijd uitrollen van de nieuwe huisstijl, experimenteert McDonald’s met het zelf samen stellen van je hamburger. Nu nog als pilot in vijf vestigingen, eind 2016 moet in 150 restaurants Pimp je Burger mogelijk zijn. Ook is in 25 restaurants bediening aan tafel en is in Hoorn de eerste Salad Bar geopend, waar gasten zelf hun salade samenstellen. Al deze innovaties kostten McDonald’s afgelopen jaar €28 miljoen. Hoeveel dit jaar wordt geïnvesteerd is niet bekend.
Mcdonalds.nl