artikel

Horeca Top 100 2016 nummer 28: Efteling

Horeca

In 2015 heeft de Efteling 4,68 miljoen bezoekers ontvangen (in 2014 4,4 miljoen). ‘Met deze mooie toename hebben we weer een belangrijke stap gezet richting de 5 miljoen bezoekers die we in 2020 graag willen ontvangen’, zegt voorzitter van de Raad van Bestuur Fons Jurgens.

Vestigingen: 1
Omzet: €52 miljoen (€56,1 mln)  7,3%
Rapportcijfer: 9 / Economisch klimaat: 7
Verwachte omzetgroei: nb

‘We hebben onszelf als doel gesteld om in plaats van een dagattractie uit te groeien tot een internationale bestemming. De inspanningen die we daarvoor leveren, zien we ook terug in de toename van overnachtingen en buitenlandse bezoekers in vergelijking met vorig jaar. Dus al met al, een prachtig jaar om trots op te zijn.’
Met nieuwe attracties en meer verblijfsaccommodatie vergroot het park ook de dagcapaciteit. En als De Efteling iets nieuws bouwt, gaat het niet om kinderachtige bedragen. Afgelopen jaar werd zo’n €18 miljoen gestoken in de nieuwe attractie De Baron 1898 en nog eens €18 miljoen in de uitbreiding van Vakantiepark Bosrijk. Dit jaar valt de investering van €2 miljoen in de nieuwe attractie Pinokkio mee, in 2017 wordt nog eens €35 miljoen neergeteld. Het overlijden van oud-Efteling-ontwerper Ton van de Ven noemt Jurgens een dieptepunt. Van de Ven was van 1965 tot 2003 ontwerper en creatief directeur. Hij volgde Anton Pieck op en was verantwoordelijk voor flinke groei van het park. Van de Ven overleed in september aan een hersenbloeding.
Efteling.com