artikel

Horeca Top 100 2016 nummer 29: Subway

Horeca

‘Hoewel de economische groei wat aantrekt, zien wij dat het herstel erg fragiel is en de huidige vooruitzichten blijven onverminderd zorgelijk’, verklaart area development manager voor Scandinavië, IJsland en Nederland Joost Labadie de 4 die hij toekent aan het economisch klimaat.

Vestigingen: 172
Omzet: €50 miljoen (€46 mln)  8,7%
Rapportcijfer: 6 / Economisch klimaat: 4
Verwachte omzetgroei: 6%

‘Maar, ondanks de economische tegenwind hebben wij toch een bescheiden groei in het aantal vestigingen kunnen realiseren.’ Subway groeide van 161 tot 172 outlets dit jaar. Een meer emotioneel dan zakelijk dieptepunt was in september het overlijden van president en mede-oprichter van Subway Fred DeLuca aan leukemie. Hij maakte Subway letterlijk groot: de keten kreeg met zijn onconventionele manier van zakendoen wereldwijd meer vestigingen dan McDonald’s. Ook in Nederland groeit de keten hard, in 2016 moeten nog eens 40 outlets open. Dat zijn niet allemaal zelfstandige winkels. In 2015 was Subway 15 jaar op de Nederlandse markt en het jubileumjaar markeert ook een koerswijziging. ‘We focussen steeds meer op nieuwe concepten en non-traditionele locaties’, zegt Labadie.

In 2015 opende de eerste locaties met openkeukenconcept, drive-thrus en shop-in-shopvestigingen in tankstations. Naast numerieke groei wil het bedrijf ook maatschappelijk meegroeien. In het tweede kwartaal van dit jaar is Subway volledig overgestapt naar uitsluitend gebruik van vrije-uitloopeieren. ‘We zijn ons ervan bewust dat er meer ruimte is voor verbetering. Dit is een continu proces waarin we in 2016 blijven investeren.’
Subway.nl