artikel

Horeca Top 100 2016 nummer 3: NS Retail

Horeca

‘Het exploiteren van horeca op treinstations is geen taak van de Nederlandse Spoorwegen’, zei minister Dijsselbloem van Financiën vorig jaar. Inmiddels is NS begonnen met het afstoten van vooral de horecaformules.

Vestigingen: 330
Omzet: €325 milJoen (€325 mln)  0%
Rapportcijfer: nb / economisch klimaat: nb / verwachte omzetgroei: nb
‘10 jaar geleden waren er bijna geen marktpartijen die op het station wilden ondernemen’, laat NS weten. ‘Inmiddels zijn er verschillende marktpartijen die de ervaring, kennis en omvang hebben om retail te exploiteren op stations. Dat biedt de mogelijkheid om delen van de exploitatie en aan andere partijen over te laten.’
Zo is de exploitatie van 18 vestigingen van Burger King en 3 vestigingen van La Place op stations overgedaan aan HMSHost. Ook de exploitatie van de AH To Go-winkels, Starbucks én van eigen formules als Julia’s en Smullers moet op ‘zorgvuldige termijn’ van de hand worden gedaan, laat bestuursvoorzitter Roger van Boxtel weten. Intussen lanceerde NS afgelopen jaar met het Aziatische Enoki op Utrecht CS en Rotterdam CS wel gewoon een nieuwe formule, de 16e. Retailconcepten als Kiosk en Stationshuiskamer blijven voorlopig wel onderdeel van NS. Verder wil het spoortbedrijf zich meer gaan richten op de kerntaak: treinvervoer. Volgend jaar zal de horecaomzet dus fors lager liggen.
Retail.nsstations.nl