artikel

Horeca Top 100 2016 nummer 37: Okura

Horeca

De Japanse manier van denken en werken zit diep in de haarvaten van Hotel Okura Amsterdam en daarmee ook van general manager Emmy Stoel. Gevraagd naar haar persoonlijke doel voor 2016 is haar eenvoudige maar ambitieuze antwoord ‘kaizen’. Dit betekent zoveel als ‘veranderen naar beter’ en is een populaire productiviteits-verbeteringstechniek. Stoel wil altijd beter, een prima streven.

Vestigingen: 1
Omzet: €42 miljoen (€40,5 mln)  3,7%
Rapportcijfer: 9 / Economisch klimaat: 7
Verwachte omzetgroei: 0,5%

Terug naar het hotel. Daar werd afgelopen jaar het interieur en keuken van sterrestaurant Yamazato en de Japanse tuin volledig vernieuwd, dit jaar is het interieur van tweesterrenrestaurant Ciel Bleu aan de beurt. Voor deze en andere investeringen is €2 miljoen gereserveerd.
Stoel is tevreden over de cijfers die haar hotel laat zien. ‘We zien een groei van de weekendbezetting dankzij de toename van toerisme naar Amsterdam.’ Aan de andere kant ziet ze nog te weinig stadsbrede congressen in de RAI om de kamers doordeweeks met zakelijke gasten te vullen.
Afgelopen jaar markeerde het einde van een tijdperk voor Okura Amsterdam: Marcel van Aelst nam afscheid als president en statutair directeur van het hotel. Hij blijft nog wel betrokken als gedelegeerd commissaris en hij is nog vice-voorzitter van de internationale Okura-holding.
Okura.nl