artikel

Horeca Top 100 2016 nummer 90: Swissôtel

Horeca

De opluchting is bijna hoorbaar als general manager Harold Kluit het zakelijk hoogtepunt van 2015 noemt: het in eigen beheer krijgen van de f&b in het hotel. 10 jaar geleden besloot het hotel aan het Damrak het restaurant uit te besteden, maar omdat Kluit en consorten al jaren niet tevreden waren over de kwaliteit van de uitbater, stapten ze vorig jaar naar de rechter om de huurder eruit te krijgen – en met succes.

Vestigingen: 1
Omzet: €8,5 miljoen (€7,2 MLN)  18,1%
Rapportcijfer: 9 / Economisch klimaat: 8
Verwachte omzetgroei: 5%

Dit jaar steekt Kluit €2 miljoen in een nieuw restaurant en in een nieuwe suite. Een ander hoogtepunt was het verkrijgen van het Quiet Hotelroom-label na het plaatsen van driedubbeldik glas, wat op struikelafstand van de Dam geen overbodige luxe is.

We vermoeden wel dat Kluit, na het plezierige jaar 2015 waarin de omzet flink groeide, 2016 met wisselende verwachting bekijkt. Begin dit jaar lijfde hotelreus Accor immers het moederbedrijf van Swissôtel, het Canadese FRHI Holdings, in voor een slordige €2,6 miljard. Naast Swissôtel horen ook de hotelmerken Raffles en Fairmont nu bij Accor. Het is de vraag of het Franse bedrijf op termijn alle merken behoudt.
Swissotel.com