artikel

Kleur bekennen voor juiste tafelaankleding en sfeer

Horeca

De mens is visueel ingesteld: kleuren hebben een direct effect op de psychologische gemoedstoestand en het gedrag van gasten in je bedrijf. Tork deed onderzoek naar het effect van kleur op gasten door hersengolven te analyseren. Het doel: een juist advies over de juiste tafelaankleding en sfeer.

Kleur bekennen voor juiste tafelaankleding en sfeer

Geel

Geel is een opwindende en leuke kleur, geschikt voor een vrolijke omgeving. Geel is geschikt voor ontbijtomgevingen. Geel was ook de meest populaire kleur voor gelegenheden om met kinderen naar toe te gaan.

Rood

Rood valt goed op en brengt sterke emoties bij mensen naar boven. Het is geen verrassing dat rood sterk geassocieerd wordt met romantiek en een avonddrankje. Rood heeft echter ook een spannende en leuke kant.

Blauw

Blauw komt over als gastvrij, rustig en ontspannen. Blauw werd gezien als een familievriendelijke omgeving om te genieten van ontbijt of koffie, maar werkt niet zo goed voor luxe restaurants of een gelegenheid voor zakelijke bijeenkomsten.

Bruin

Het onderzoek toont aan dat bruin een gepaste kleur is voor traditionele horecazaken. Bruin is neutraal en ontspannend. Het is niet de beste keuze voor opwindende ervaringen, maar werd wel gezien als een goede kleur voor traditionele gelegenheden, bovendien als een kleur die goed bij andere kleuren past.

Zwart

Een verfijnd diner of een avondje uit worden geassocieerd met zwart. Daarentegen is de kleur minder geschikt voor zakelijke settings en ook kinderen passen niet bij zwarte. Zwart is ook saai en niet echt gastvrij.

Oranje

Oranje is modern en leuk, en doet denken aan leuke ervaringen met vrienden en kinderen. Oranje is echter ook ietwat onromantisch, een beetje stressvol en zonder luxe uitstraling. De hersengolven en hartslag gaven aan dat oranje gezien wordt als een meer neutrale kleur in vergelijking met krachtigere kleuren als bijvoorbeeld geel.

Wit

Wit werkt als een leeg canvas voor ervaringen van gasten. Wit wordt ook gezien als een goede kleur voor zakelijke aangelegenheden. De kleur wordt gezien als luxe en modern, maar scoorde laag bij het opwekken van emoties als plezier.

Meer over dit onderzoek: http://goo.gl/tGuAXO