artikel

Bied variatie met water en thee bij de lunch

Horeca

Consumenten gaan steeds vaker buiten de deur eten. Dan willen zij graag iets anders consumeren dan thuis. Met theecocktails en lichtbruisend mineraalwater met een vleugje fruit kunnen horecagelegenheden een bijzondere, lekkere variatie bieden.

Bied variatie met water en thee bij de lunch

Volgens Jacqueline Spruit, channel marketing manager bij Lipton/ Unilever, speelt de theevariant Perfect T extra in op de beleving van de gast. Het concept bestaat uit siroop van Monin, Lipton Exclusive Selection, verse kruiden en/of vers fruit. ‘The Perfect T is een non-alcoholische cocktail met een zoete, frisse smaak en verse ingrediënten die een toegevoegde waarde biedt aan het standaard kopje thee, zowel voor de gast als voor de ondernemer. Die laatste kan immers een hogere prijs berekenen.’

Gasten op zoek naar nieuwe smaakcombinaties

The Perfect T is verkrijgbaar in meerdere varianten, vervolgt Spruit. ‘Gasten zijn steeds vaker op zoek naar nieuwe smaakcombinaties. Theecocktails hebben een nog onbekende, verrassende smaak voor de consument door de combinatie van thee met vers fruit/verse kruiden. Een zeer geschikte variant voor in de zomer is de Fresh Fruit bomb. Maar naast deze frisse theecocktail zijn ook de andere varianten geschikt voor in de zomer. Alle varianten van The Perfect T kunnen namelijk zowel warm als koud worden geserveerd.’

Ook met koolzuurhoudend, natuurlijk mineraalwater met een vleugje smaak kan de gast worden verrast, zegt Marianke Verbeek, trade marketing & category development manager van Spadel. ‘Het concept Spa Touch Of is nu ruim twee jaar op de markt. Deze range van nieuwe producten biedt een antwoord op de achteruitgaande vraag naar frisdrank. Het bevat immers geen suiker en zoetstoffen, dus nul calorieën. Het is een kant-en-klaar product dat het serveren van mineraalwater nog spannender maakt en een hoger rendement biedt dan frisdrank. Spa Touch Of is al veel in de prijzen gevallen. Private label en andere merken lanceren nu ook hun varianten waardoor ‘water met een smaakje’ een volwaardig segment aan het worden is binnen de categorie mineraalwater.’

Trendy mineraalwater

Verbeek signaleert een duidelijke positieve trend in de volumes van de categorie mineraalwater. ‘De groei komt vooral vanuit de trend naar een bewuster en gezondere levensstijl: consumenten willen enerzijds meer water drinken, omdat ze weten dat ze tot 1,5 liter water per dag moeten drinken en hier onvoldoende aan toe komen. Anderzijds zien we dat de vraag naar frisdrank afneemt; dit vooral omdat mensen minder suiker willen consumeren. Deze groep switcht vaak naar mineraalwater.’

Ook Chaudfontaine speelt in op de toenemende vraag naar lichtbruisend mineraalwater met een vleugje fruit, zoals Chaudfontaine Fusion met citroen of pompelmoes-cranberry. ‘Chaudfontaine Fusion is een samensmelting van licht bruisend natuurlijk mineraalwater, dat gewonnen wordt aan de voet van de Belgische Ardennen, met natuurlijke aroma’s’, zegt Daan Berendsen, senior brand manager Chaudfontaine. ‘Met de introductie van Chaudfontaine Fusion bieden we de consument die voldoende water wil drinken een smaakvolle afwisseling.’